Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

A V44 sorozat a MÁV részére szállított villamosmozdony sorozat. Kettő darab készült el belőle. Beceneve "Radony", a Ratkó-mozdony lerövidített alakja.

MÁV V44
MÁV V44
Pályaszám: V44 001–002
Gyártó: Ganz, Budapest + MÁVAG, Budapest
Gyártásban: 1943-1944
Gyári típusjel: VM9
Tengelyelrendezés: 2'Do 2'
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 2 400 mm
Legnagyobb sebesség: 125 km/h
Ütközők közötti hossz: 17 640 mm
Magasság: 4 650 mm
Szélesség: 3 100 mm
Szolgálati tömeg: 80 tonna
Névleges teljesítmény: 2 940 kW
Áramnem: 16 kV, 50 Hz

Története

A MÁV 1939-ben – elsősorban személyszállító vonatok továbbítására – megrendelt a Ganz gyárnál két egyedi hajtású fázis- és periódusváltós villamosmozdonyt. A mozdony járműszerkezeti részét a MÁVAG gyártotta. A Secheron-típusú egyedi hajtás kiküszöbölte a Kandó-mozdonyok (V40 sorozat, V60 sorozat) rudazatos hajtásának hátrányait és lehetővé tette a mozdony sebességének növelését, de a Kandó-féle pólusátkapcsolós motorok beépítése a nagy méretek miatt nem volt megoldható, ezért a Ganz-gyár kidolgozta a Ganz-Kandó-Ratkovszky-féle fázis- és periódusváltós rendszert. Ezek a motorok nagy indítónyomatékuk, egyszerű szerkezetük miatt vasúti üzemre kiválóan alkalmasak voltak. A mozdony főkeretére támaszkodó négy vontatómotorja a négy hajtott kerékpárt rugalmas hajtással hajtotta. Az így megtervezett 2'Do2' tengelyelrendezésű 4000 LE-s (2940 kW) 125 km/h legnagyobb sebességű V44 sorozat első darabja 1943 áprilisában készült el. A mozdonyt mintegy egyéves próbaüzem után a MÁV átvette, és V44 001 pályaszámon üzemeltette, bár a tapasztalatok nem voltak maradéktalanul kedvezőek (próbaútjai során mintegy 16000 km-t tett meg). Igaz, ez betudható a II. világháború okozta rendkívüli viszonyoknak is. A sorozat második mozdonya a V44 002 közvetlenül elkészülte után bombatámadásban megsemmisült, üzembe nem is került. A háborúban a V44 001 mozdony is megsérült, és – noha károsodása ezt nem feltétlenül indokolta volna – 1953-ban selejtezték.

































Weblap látogatottság számláló:

Mai: 16
Tegnapi: 56
Heti: 216
Havi: 848
Össz.: 143 530

Látogatottság növelés
Oldal: V44 (kísérleti jármű)
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »