Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV M601
MÁV M601
Pályaszám: M601
Gyártó: Ganz-MÁVAG
Gyártásban: 1957
Darabszám: 1 (prototípus)
Tengelyelrendezés: 1Co'Co1'
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 1 040 mm
Futókerékátmérő: 920 mm
Indító vonóerő: 30 t
Legnagyobb sebesség: 100 km/h
Ütközők közötti hossz: 18 240 mm
Hossz: 16 950 mm
Magasság: 4 450 mm
Szélesség: 3 020 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: két hajtott kerék között: 1 900 mm
futó és hajtott kerék között: 1 650 mm
Össztengelytávolság: 14 100 mm
Szolgálati tömeg: 140,9 t
Tapadási tömeg: 108 t
Vonatfűtés típusa: gőzfűtés
Névleges teljesítmény: 2 000 LE (1 470 kW)
Motor szerkezete: Ganz XVI Jvf 270/340
Névleges fordulatszám: 750 min-1
Erőátvitel: villamos

Az M601 a MÁV részére tervezett, nem villamosított pályákra szánt nagy terhelhetőségű univerzális dízel-villamos mozdony prototípusa volt.

Története 

A MÁV a dízelesítés kezdetekor a járműparkot modernizálni szerette volna. Ezt egy olyan mozdonnyal szerette volna megoldani, amelynek fenntartási költségei a gőzmozdonyokéhoz képest alacsony, ám hatásfoka nagyobb és felér legalább az akkor üzemben lévő gőzmozdonyok teljesítményével is. A MÁV és a központi vezetés a hazai ipart kívánta támogatni, így a Ganz szakemberei lettek egy ilyen mozdonytípus kifejlesztésével megbízva. A tervezett mozdony erőforrása egy 2000 lóerős Ganz XVI Jvf 270/340 típusú 16 hengeres Jendrassik-féle feltöltős dízelmotor volt, amit Jendrassik György 1947-ben fejlesztett ki. A motor 1953-ban készült el, de Erőssy Lajos, aki a motor gyártását vezette, ezt az 1952-ben bekövetkezett halála miatt már nem érhette meg. A DVM-3 típusú, DVM-3-1 altípusú mozdony 1957-ben készült el. Még ugyan ebben az évben megkezdődtek a mozdony próbái. A mozdony egyik próbájának egy, a dízelmotorban bekövetkezett, hajtórúdszakadás vetett véget. Ennek következménye a dízelmozdony fejlesztésének befejezése lett, mivel a dízelmotor súlyosan megsérült. Más ok Jendrassik 1947-es emigrációja és Erőssy 1952-es halála volt. A mozdonyt 1957-ben félreállították és többet hozzá sem nyúltak. Ezzel a balesettel elveszett a Ganz lehetősége a KGST országok nagy dízelmozdonnyal való ellátására. Ezt a célt később a szovjet iparnak sikerült elérnie.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 44
Tegnapi: 20
Heti: 119
Havi: 751
Össz.: 143 433

Látogatottság növelés
Oldal: M601
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »