forrás: wikipédia
| Pályaszám: | M601 |
| Gyártó: | Ganz-MÁVAG |
| Gyártásban: | 1957 |
| Darabszám: | 1 (prototípus) |
| Tengelyelrendezés: | 1Co'Co1' |
| Nyomtávolság: | 1 435 mm |
| Hajtókerékátmérő: | 1 040 mm |
| Futókerékátmérő: | 920 mm |
| Indító vonóerő: | 30 t |
| Legnagyobb sebesség: | 100 km/h |
| Ütközők közötti hossz: | 18 240 mm |
| Hossz: | 16 950 mm |
| Magasság: | 4 450 mm |
| Szélesség: | 3 020 mm |
| Tengelytáv forgóvázon belül: | két hajtott kerék között: 1 900 mm futó és hajtott kerék között: 1 650 mm |
| Össztengelytávolság: | 14 100 mm |
| Szolgálati tömeg: | 140,9 t |
| Tapadási tömeg: | 108 t |
| Vonatfűtés típusa: | gőzfűtés |
| Névleges teljesítmény: | 2 000 LE (1 470 kW) |
| Motor szerkezete: | Ganz XVI Jvf 270/340 |
| Névleges fordulatszám: | 750 min-1 |
| Erőátvitel: | villamos |
Az M601 a MÁV részére tervezett, nem villamosított pályákra szánt nagy terhelhetőségű univerzális dízel-villamos mozdony prototípusa volt.
A MÁV a dízelesítés kezdetekor a járműparkot modernizálni szerette volna. Ezt egy olyan mozdonnyal szerette volna megoldani, amelynek fenntartási költségei a gőzmozdonyokéhoz képest alacsony, ám hatásfoka nagyobb és felér legalább az akkor üzemben lévő gőzmozdonyok teljesítményével is. A MÁV és a központi vezetés a hazai ipart kívánta támogatni, így a Ganz szakemberei lettek egy ilyen mozdonytípus kifejlesztésével megbízva. A tervezett mozdony erőforrása egy 2000 lóerős Ganz XVI Jvf 270/340 típusú 16 hengeres Jendrassik-féle feltöltős dízelmotor volt, amit Jendrassik György 1947-ben fejlesztett ki. A motor 1953-ban készült el, de Erőssy Lajos, aki a motor gyártását vezette, ezt az 1952-ben bekövetkezett halála miatt már nem érhette meg. A DVM-3 típusú, DVM-3-1 altípusú mozdony 1957-ben készült el. Még ugyan ebben az évben megkezdődtek a mozdony próbái. A mozdony egyik próbájának egy, a dízelmotorban bekövetkezett, hajtórúdszakadás vetett véget. Ennek következménye a dízelmozdony fejlesztésének befejezése lett, mivel a dízelmotor súlyosan megsérült. Más ok Jendrassik 1947-es emigrációja és Erőssy 1952-es halála volt. A mozdonyt 1957-ben félreállították és többet hozzá sem nyúltak. Ezzel a balesettel elveszett a Ganz lehetősége a KGST országok nagy dízelmozdonnyal való ellátására. Ezt a célt később a szovjet iparnak sikerült elérnie.