Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV V63
MÁV V63
Gyártó: Ganz–MÁVAG
Gyártásban: 19741988
Gyári típusjel: VM15
Darabszám: 52
Tengelyelrendezés: Co'Co'
Nyomtávolság: 1 435 mm
Futókerékátmérő: 1 250 mm
Indító vonóerő: 450 kN
Legnagyobb sebesség: 120/160 km/h
Ütközők közötti hossz: 19 540 mm
Magasság: 4 420 mm
Szélesség: 3 040 mm
Forgócsaptávolság: 10 444 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: 2*2 100 mm
Üres tömeg: 116 t
Szolgálati tömeg: 116/118 t
Legnagyobb tengelyterhelés: 200 kN
Legkisebb pályaívsugár: 100 m
Névleges teljesítmény: 3 575 kW
Áramnem: 25 kV 50 Hz
Állandó teljesítmény: 3 600 kW

A V63 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb teljesítményű magyar gyártmányú villamos mozdony sorozat. Beceneve"Gigant"

Története 

A nehéz tehervonatok és a nehezebb személyvonatok számára rendelte meg a MÁV a V63-as villamosmozdony-sorozatot. A már korábban kikísérletezett tirisztoros szabályzással az első mozdonyt, a V63 001 pályaszámút 1975-ben szállította a Ganz, majd egy évvel később a második prototípust, mely a V63 002 pályaszámot kapta. Mindkét mozdony még nyugati elektronikával rendelkezett. A V63 003, V63 004, V63 005, V63 006 és V63 007 pályaszámú nullszériás mozdonyok 19801981-ben készültek, immár magyar elektronikával. 1984-től a Krupptól megvásárolt licenc alapján más, jobb futástulajdonságú forgóvázakkal kezdődött meg a szériamozdonyok építése: 1988-ig 49 darab készült el belőlük, így összesen 56 tagot számlált a Gigant-flotta. 2007-ben 52 létező példány volt még.
A már forgalomban nem lévő Gigantok közül a V63 001 pályaszámú mozdonyt a Magyar Vasúttörténeti Parkban szimulátornak átalakítva, eredeti festéssel állították ki, a V63 002, V63 003 és V63 005 pályaszámú gépeket viszont lángvágóval szétvágva semmisítették meg.

Átalakítás 160 km/h sebességhez 

1992-ben kezdődött meg a végül 10 darabos V63.1xx sorozat átépítése. Ezek a mozdonyok megváltoztatott fogaskerék-áttételt, módosított vonatbefolyásoló berendezést, elektronikus sebességmérő- és adatrögzítő berendezést kaptak (TELOC 2200). Engedélyezett maximális sebességük 160 km/h lett. A 10 db mozdony pályaszáma: V63 138, V63 143, V63 144, V63 150, V63 151, V63 152, V63 153, V63 154, V63 155, V63 156. A kísérletek a V63 006 pályaszámú nullszériás géppel kezdődtek. Pályaszáma 1992-től V63 106 lett. A gépet a kísérletek befejezésével, majd hosszas félreállítás után felújították és visszaszámozták. Az elektronikája és a más áttételű kerékpárjai azonban megmaradtak a mai napig. Nem hivatalos források szerint az 1990-es évek elején selejtezett V63 002 mozdony 160 km/h-ra áttételezett tengelyeit kapta, mely logikusnak hat, hiszen egyszerűbb volt mint új tengelyeket készíttetni.

Állomásítás 

A V63-as mozdonyok Budapest-Ferencváros, Dombóvár és Nyíregyháza telephelyek között vannak szétosztva. A 100-as pályaszámcsoportúak kizárólag a Ferencváros fűtőház mozdonyállományát erősítik.

ETCS felszerelése 

2006-ban a V63 048, V63 138, V63 151 mozdonyokon üzembehelyezték az ETCS nemzetközi vonatbefolyásoló berendezéseket, a 3 mozdonnyal folyik az ETCS-tesztüzem a Budapest-Hegyeshalom vonalon. 2008 decemberében a Szlovák Vasút, a ZSR a V63 138 mozdonnyal tesztelte a Pozsony-Nagyszombat vonalszakasz frissen telepített ETCS-elemeit.

Nevek 

A mozdony nevét tudatja a szemlélővel a mozdonyszekrény oldalára helyezett tábla.

Néhány mozdony nagyjaink, elsősorban a vasútért sokat tett személyek nevét kapta:

Néhány mozdony pedig magyar vasutas települések nevét kapta:

A Gigantok szállítása

Képek 




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 43
Heti: 134
Havi: 603
Össz.: 135 914

Látogatottság növelés
Oldal: V63
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »