forrás: wikipédia
Gyártó: | Ganz–MÁVAG |
Gyártásban: | 1974–1988 |
Gyári típusjel: | VM15 |
Darabszám: | 52 |
Tengelyelrendezés: | Co'Co' |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Futókerékátmérő: | 1 250 mm |
Indító vonóerő: | 450 kN |
Legnagyobb sebesség: | 120/160 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 19 540 mm |
Magasság: | 4 420 mm |
Szélesség: | 3 040 mm |
Forgócsaptávolság: | 10 444 mm |
Tengelytáv forgóvázon belül: | 2*2 100 mm |
Üres tömeg: | 116 t |
Szolgálati tömeg: | 116/118 t |
Legnagyobb tengelyterhelés: | 200 kN |
Legkisebb pályaívsugár: | 100 m |
Névleges teljesítmény: | 3 575 kW |
Áramnem: | 25 kV 50 Hz |
Állandó teljesítmény: | 3 600 kW |
A V63 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb teljesítményű magyar gyártmányú villamos mozdony sorozat. Beceneve"Gigant"
A nehéz tehervonatok és a nehezebb személyvonatok számára rendelte meg a MÁV a V63-as villamosmozdony-sorozatot. A már korábban kikísérletezett tirisztoros szabályzással az első mozdonyt, a V63 001 pályaszámút 1975-ben szállította a Ganz,
majd egy évvel később a második
prototípust, mely a V63 002 pályaszámot kapta.
Mindkét mozdony még nyugati elektronikával
rendelkezett. A V63 003, V63 004, V63 005, V63 006 és V63 007
pályaszámú nullszériás mozdonyok 1980–1981-ben készültek, immár magyar elektronikával. 1984-től a Krupptól megvásárolt licenc
alapján más, jobb futástulajdonságú
forgóvázakkal kezdődött meg a szériamozdonyok
építése: 1988-ig 49 darab készült el belőlük, így összesen 56 tagot számlált a Gigant-flotta. 2007-ben 52 létező példány volt még.
A már forgalomban nem lévő Gigantok közül a V63 001 pályaszámú mozdonyt a Magyar Vasúttörténeti Parkban
szimulátornak átalakítva, eredeti festéssel
állították ki, a V63 002, V63 003 és V63
005 pályaszámú gépeket viszont
lángvágóval szétvágva
semmisítették meg.
1992-ben kezdődött meg a végül 10 darabos V63.1xx sorozat átépítése. Ezek a mozdonyok megváltoztatott fogaskerék-áttételt, módosított vonatbefolyásoló berendezést, elektronikus sebességmérő- és adatrögzítő berendezést kaptak (TELOC 2200). Engedélyezett maximális sebességük 160 km/h lett. A 10 db mozdony pályaszáma: V63 138, V63 143, V63 144, V63 150, V63 151, V63 152, V63 153, V63 154, V63 155, V63 156. A kísérletek a V63 006 pályaszámú nullszériás géppel kezdődtek. Pályaszáma 1992-től V63 106 lett. A gépet a kísérletek befejezésével, majd hosszas félreállítás után felújították és visszaszámozták. Az elektronikája és a más áttételű kerékpárjai azonban megmaradtak a mai napig. Nem hivatalos források szerint az 1990-es évek elején selejtezett V63 002 mozdony 160 km/h-ra áttételezett tengelyeit kapta, mely logikusnak hat, hiszen egyszerűbb volt mint új tengelyeket készíttetni.
A V63-as mozdonyok Budapest-Ferencváros, Dombóvár és Nyíregyháza telephelyek között vannak szétosztva. A 100-as pályaszámcsoportúak kizárólag a Ferencváros fűtőház mozdonyállományát erősítik.
2006-ban a V63 048, V63 138, V63 151 mozdonyokon üzembehelyezték az ETCS nemzetközi vonatbefolyásoló berendezéseket, a 3 mozdonnyal folyik az ETCS-tesztüzem a Budapest-Hegyeshalom vonalon. 2008 decemberében a Szlovák Vasút, a ZSR a V63 138 mozdonnyal tesztelte a Pozsony-Nagyszombat vonalszakasz frissen telepített ETCS-elemeit.
A mozdony nevét tudatja a szemlélővel a mozdonyszekrény oldalára helyezett tábla.
Néhány mozdony nagyjaink, elsősorban a vasútért sokat tett személyek nevét kapta:
Néhány mozdony pedig magyar vasutas települések nevét kapta: