Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV 1047
GYSEV 1047
MÁV 1047GYSEV 1047
Pályaszám: MÁV: 1047 001–010
GYSEV: 1047 501–505
Gyártó: Siemens TS, Krauss-Maffei
Gyártásban: 2002–2006
Darabszám: MÁV: 10
GYSEV: 5
Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
Nyomtávolság: 1435 mm
Hajtókerékátmérő: 1150 mm
Legnagyobb sebesség: 230 km/h
MÁV: 160 km/h
Ütközők közötti hossz: 19 280 mm
Forgócsaptávolság: 9900 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: 3000 mm
Legkisebb pályaívsugár: 100 m
Áramnem: 15 kV / 16,7 Hz
25 kV / 50 Hz
Áramellátás: Felsővezeték
Rövid idejű teljesítmény: 7000 kW
Állandó teljesítmény: 6400 kW
Vontatómotorok száma: 4

Az 1047 sorozat a MÁV és a GYSEV kétáramnemű villamosmozdony tipusa. Becenevei: „Taurus”, „Milkabika”, „Teknő”. A GYSEV mozdonyait „Repcebikának” nevezik. Elterjedt becenév még a Dórémi, ezt onnan kapta, hogy induláskor a motorhangja olyan mint a szolmizálás.

MÁV 1047 sorozatú villamosmozdonya 

Története 

Az 1990-es évek végére a MÁV 1-es számú vasútvonal Tata - Hegyeshalom közötti szakaszán lehetővé vált a 160 km/h sebességű vonatok továbbítása. Ezzel jelentősen csökkent az utazási idő Budapest és Bécs között. A MÁV-nak nem voltak 160 km/h sebességre alkalmas mozdonyai, ezért a V63 sorozatból 10 db-ot átépítettek 160 km/h sebességre ( V63.1xx sorozat). Ezek a mozdonyok azonban nem alkalmasak az osztrák 15 kV / 16,7 Hz-es felsővezeték alatti üzemre, így a határon mozdonycserét kellett alkalmazni és ez sok időt vett igénybe. A határátmeneti várakozási időt mozdonycsere nélküli közlekedéssel lehet csökkenteni, amihez kétáramrendszerű mozdonyok szükségesek. Miután a MÁV nem rendelkezett ilyen kétáramrendszerű, ún. határátlépő jellegű mozdonyokkal, az ilyen forgalmat az osztrák vasút (ÖBB) kétáramrendszerű mozdonyai bonyolították le. Kezdetben az ÖBB 1146-os sorozat, majd az ÖBB 1114-es sorozatú mozdonyok jártak Budapest és Bécs között. Az osztrák mozdonyok magyarországi futásteljesítmény-költségeit a MÁV a nagysebességű (Z1-es) kocsikkal egyenlítette ki. Tehát egy EuroCity szerelvényben az osztrák mozdony mögött a MÁV nagysebességű, nemzetközi kocsijai voltak besorolva. A MÁV gazdasági számításai azt igazolták, hogy nem gazdaságos sem a V63.1xx sorozat emelt sebességű üzemeltetése, sem az osztrák mozdonyok magyarországi költségeinek kiegyenlítése. Továbbá a már meglévő mozdonypark átlagéletkora 30–40 év volt. Ezért a MÁV számára elkerülhetetlenné vált egy újabb mozdonytípus beszerzése.

A MÁV Rt és a GYSEV Rt. 2000 végén pályázatot írt ki 10 db ill., 5 db kétáramrendszerű mozdony beszerzésére. A vasúttársaságok a már üzemben lévő bevált típusokra írták ki a pályázatot a gyártók számára. Kikötés volt továbbá a 200 km/h sebesség, és a minimum 5600 kW teljesítmény, valamint az, hogy mozdonyok részt tudjanak venni a későbbi széleskörű nemzetközi forgalomban. Így alkalmassá tehetőek legyenek a MÁV, a GYSEV, az ÖBB, és a Deutsche Bahn vonalakon való közlekedésre. A pályázatra az ADtranz (Bombardier Transportation) a Bombardier TRAXX sorozatra épülő mozdonyt, a Siemens TS az ÖBB számára is szállított és Magyarországon is menetrendszerűen közlekedő ES64U2 típusú, az ÖBB-nél 1116 sorozatú mozdonyt ajánlotta.

Az ajánlatok kiértékelése után a Siemens Eurosprinter mozdonycsalád ES64U2 jelű, 6400 kW teljesítményű, 230 km/h sebességű univerzális mozdonyát találták megfelelőnek, és megkötötték a szerződést a Siemens-szel. 2002 folyamán a MÁV számára ES64U2V4, a GYSEV számára ES64U2V5 típusú mozdonyok készültek, melyek kismértékben eltérnek egymástól. A mozdonyok rendelkeznek az osztrák és német vonalakra szóló futásengedéllyel is, így részt vehetnek a későbbiekben a nemzetközi teherszállításban. A két vasúttársaság a 1047-es sorozattal a V43-as mozdonyok egy részét próbálja kiváltani.

A V4, V5 verziószámok különbségeket jelentenek az ES64U2 típuson belül. V1-es típus az ÖBB 1116-os és a DB 182-es sorozata, a V2 és V6-os típus a Siemens Dispolok mozdonyok. (A Siemens saját cégének is gyártott a típusból, melyeket magánvasutaknak ad bérbe.) A V3-as típus a svájci HUPAC mozdonyokat, a V4 és V5 pedig a MÁV és GYSEV mozdonyokat jelölik. A verziók mindig az adott ország vasúti követelményeire készülnek, többek között különböző vonatbefolyásoló rendszerekkel és áramszedőkkel. Néhány mozdony, melyek eltérő felsővezeték típusokon közlekednek, el vannak látva egy harmadik áramszedővel is. Ilyen volt például az ÖBB 1116-os sorozat első 25 darabja is. A 1047-es sorozatnál ez már nem lett felszerelve, mert a mozdonyok átvétele előtt a felsővezeték kígyózását átépítették, így az osztrák mozdonyokról is leszerelték a harmadik áramszedőt.

A GySEV 1047 501 mozdonya

Alkalmazásuk 2007-ben 

2007-ben az 1047-es mozdonyok Budapest és Bécs között EuroCity, InterCity és EuroNight vonatokat továbbítanak, Ausztriában Bécs és Salzburg között ÖBB IC-vonatokkal fordulnak, a Bécs és Amstetten közötti ún. Westbahn vonalon ingavonatokat továbbítanak. Budapestről Sopronba és vissza MÁV IC-vonatot is húznak. Ezen felül 3 pár kamionszállító RoLa-vonatot is továbbítanak mozdonycsere nélkül Kiskundorozsma termináltól az ausztriai Welsbe és vissza.

GYSEV 1047 sorozatú villamosmozdonya 

GySEV 1047-es sorozatú villanymozdony

Története 

A GYSEV 1047-es sorozatú mozdony a Siemens TS EuroSprinter mozdonycsaládjának ES64U2 jelzésű kétáramnemű változata. (ES = EuroSprinter, 64 = 6400 kW teljesítmény, U = univerzális mozdony, 2 = két áramnemű)

Az első mozdony 2002-ben érkezett meg együtt a MÁV első 1047 mozdonyával, majd rövid időn belül szolgálatba is állt. Mivel képes közlekedni Ausztriában is, ezért eleinte elsősorban a magyar–osztrák határátmeneteknél használták.

A mozdony szinte teljesen megegyezik a MÁV 1047-esével és az osztrák Taurusokkal (ÖBB 1116-os sorozat). Leglényegesebb különbség a sárga-zöld színterv és az LZB vonatbefolyásoló rendszer. Üzemszerű engedélyezett sebessége (működő LZB rendszer mellett) 230 km/h.

Alkalmazásuk 2007-ben 

A sorozat alapvetően Sopron és Budapest között InterCity, gyorsvonati és tehervonati forgalmat lát el, néha Ausztriában is közlekedik.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 22
Tegnapi: 29
Heti: 196
Havi: 861
Össz.: 136 172

Látogatottság növelés
Oldal: 1047 (V47)
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »