forrás: wikipédia
Az M28 magyar gyártású dízel tolatómozdony. Beceneve „Mazsola”.
|
|
|
|---|---|
| Pályaszám: | M28 1001–1024 M28 2001–2010 |
| Gyártó: | Rába, Győr |
| Gyártásban: | 1955–1959 |
| Darabszám: | M28.1: 15 M28.2: 6 |
| Tengelyelrendezés: | B |
| Nyomtávolság: | 1 435 mm |
| Hajtókerékátmérő: | 950 mm |
| Legnagyobb sebesség: | mechanikus: 30 km/h hidraulikus, tolató fokozatban: 30 km/h hidraulikus, vonali fokozatban: 50 km/h |
| Ütközők közötti hossz: | 8 030 mm |
| Magasság: | 3 463 mm |
| Szélesség: | 3 150 mm |
| Össztengelytávolság: | 3 560 mm |
| Szolgálati tömeg: | 19 t |
| Névleges teljesítmény: | Ganz VI. JaR 135: 95,5 kW későbbi Rába–MAN D 2156 HM 6: 147 kW |
| Névleges fordulatszám: | Rába–MAN: 2 200 min-1 |
| Erőátvitel: | M28.1: mechanikus M28.2: hidraulikus |
| Üzemanyagkészlet: | M28.1: 270 kg M28.2: 370 kg |
A típus eredeti MÁV sorozatszáma M275 volt, amit később M28-ra módosítottak. A mozdonyokat a MÁVAG tervei alapján 1955-től kezdete gyártani a győri Magyar Vagon- és Gépgyár, Rába M 030 majd 1957-től M 033 típusjelzéssel. Az első típusjelzéssel készült mozdonyok mechanikus erőátvitelűek és a sorozaton belül az ezres pályaszám csoportba vannak sorolva. A második típus hidromechanikus erőátvitelű mozdonyai a kétezres pályaszám csoportba kerültek. A MÁV számára 24 mechanikus (M28 1001–1024) és 10 hidraulikus (M28 2001–2010) meghajtású mozdony készült. Manapság már csak a mozdonyok fűtőházon belüli, illetve személykocsik javítóműhelyi mozgatása a feladatuk (mivel a MÁV-nál a fordítókorongok és a javítócsarnokok nincsenek ellátva felkapcsolható felsővezetékkel), de mivel megjelenésükkor szinte az egyedüli dízelmozdonyok voltak a hazai vasutakon (rajtuk kívül csak egyedi mozdonyok voltak, például M30 sorozatúak), így a gőzmozdonyhoz képest egyszerűbb üzemük miatt sok helyütt szívesen alkalmazták őket, ahol teljesítményük elégséges volt. Dolgoztak állomási tartalékként, továbbítottak kisebb tolatós tehervonatokat, és egyes vonalakon, így a Cegléd–Hantháza vonalon is, egy ideig rendszeresen továbbítottak személyszállító vonatokat.
Az ugyanilyen szerkezetű iparvasúti járművek sorozat jele A21.