Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

Az M28 magyar gyártású dízel tolatómozdony. Beceneve „Mazsola”.

MÁV M28
MÁV M28
Pályaszám: M28 1001–1024
M28 2001–2010
Gyártó: Rába, Győr
Gyártásban: 19551959
Darabszám: M28.1: 15
M28.2: 6
Tengelyelrendezés: B
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 950 mm
Legnagyobb sebesség: mechanikus: 30 km/h
hidraulikus, tolató fokozatban: 30 km/h
hidraulikus, vonali fokozatban: 50 km/h
Ütközők közötti hossz: 8 030 mm
Magasság: 3 463 mm
Szélesség: 3 150 mm
Össztengelytávolság: 3 560 mm
Szolgálati tömeg: 19 t
Névleges teljesítmény: Ganz VI. JaR 135: 95,5 kW
későbbi RábaMAN D 2156 HM 6: 147 kW
Névleges fordulatszám: RábaMAN: 2 200 min-1
Erőátvitel: M28.1: mechanikus
M28.2: hidraulikus
Üzemanyagkészlet: M28.1: 270 kg
M28.2: 370 kg

Története 

A típus eredeti MÁV sorozatszáma M275 volt, amit később M28-ra módosítottak. A mozdonyokat a MÁVAG tervei alapján 1955-től kezdete gyártani a győri Magyar Vagon- és Gépgyár, Rába M 030 majd 1957-től M 033 típusjelzéssel. Az első típusjelzéssel készült mozdonyok mechanikus erőátvitelűek és a sorozaton belül az ezres pályaszám csoportba vannak sorolva. A második típus hidromechanikus erőátvitelű mozdonyai a kétezres pályaszám csoportba kerültek. A MÁV számára 24 mechanikus (M28 1001–1024) és 10 hidraulikus (M28 2001–2010) meghajtású mozdony készült. Manapság már csak a mozdonyok fűtőházon belüli, illetve személykocsik javítóműhelyi mozgatása a feladatuk (mivel a MÁV-nál a fordítókorongok és a javítócsarnokok nincsenek ellátva felkapcsolható felsővezetékkel), de mivel megjelenésükkor szinte az egyedüli dízelmozdonyok voltak a hazai vasutakon (rajtuk kívül csak egyedi mozdonyok voltak, például M30 sorozatúak), így a gőzmozdonyhoz képest egyszerűbb üzemük miatt sok helyütt szívesen alkalmazták őket, ahol teljesítményük elégséges volt. Dolgoztak állomási tartalékként, továbbítottak kisebb tolatós tehervonatokat, és egyes vonalakon, így a CeglédHantháza vonalon is, egy ideig rendszeresen továbbítottak személyszállító vonatokat.

Hasonló mozdonyok iparvasutakon 

Az ugyanilyen szerkezetű iparvasúti járművek sorozat jele A21.

M28 1002 Kecskeméten
M28 1006 a ferencvárosi fűtőházban



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 59
Tegnapi: 20
Heti: 134
Havi: 766
Össz.: 143 448

Látogatottság növelés
Oldal: M28
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »