Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV M42
GYSEV M42
MÁV M42GYSEV M42
Pályaszám: M42 001
Gyártó: Ganz-Hunslet
Gyártásban: 1994
Gyári típusjel: DVM14
Darabszám: 1 (prototípus)
Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 1 040 mm
középkopott állapotban: 1 000 mm
Indító vonóerő: 220 kN
Legnagyobb sebesség: 80 km/h
Ütközők közötti hossz: 14 640 mm
Magasság: 4 185 mm
Szélesség: 3 100 mm
Szolgálati tömeg: 67 t
Legkisebb pályaívsugár: 80 m
Névleges teljesítmény: 640 kW
Motortípus: MWM Deutz
Erőátvitel: villamos

Az M42 sorozat a MÁV részére szállított, később GYSEV által üzemeltetett, nem villamosított pályákra szánt nagy terhelhetőségű dízel-elektromos tolatómozdony sorozat. Beceneve "Szörnyella".

Története 

A 90-es évek elején a MÁV elhatározta, hogy lecseréli az akkora már kiöregedett M44 sorozatú tolatómozdony típust egy hasonló kaliberű, de a kornak megfelelő felépítményű mozdonytípusra, és ez lett az M42-es sorozat. A MÁV és a Ganz-Hunslet Rt. szakemberei együtt dolgoztak az új mozdonytípus, a DVM-14 kialakításán, amely 1994-re készült el, és az M42 001 pályaszámot kapta. Az M42 001-es mozdony az üzemben jól bevált, de sorozatgyártásra a MÁV anyagi helyzete miatt nem került sor. A mozdony később a GySEV-nek adták át.


Műszaki jellemzők

A MÁV kívánsága az volt, hogy a készülő mozdony járműszerkezeti részei hasonlóak legyenek a V46-os sorozatéhoz. Ez így is lett, az

alváz, a vezetőfülke, az ütközők, a vonókészülék, a pályakotrók, a korlátok, az oldalablakok azonosak a V46-tal. Továbbá megegyezik még a két típusnál a forgóvázak, és a vontatómotorok konstrukciója is.

Motor 

A jármű erőforrása egy 8 hengeres 640 kW-os MWM Deutz dízelmotor, amelyet Németországban gyártottak. A mozdony minden erőátviteli berendezését a Ganz-Ansaldo Rt. szállította. A mozdony vontatási teljesítménye 560 kW, ez lehetővé teszi, hogy a gép a tolatási feladatokon kívül a mellékvonalakon 80 km/h sebességgel vonatokat is továbbítson.

Fékek 

A mozdony fékrendszere is újdonságnak számított. Fékezéskor a motorok áramot termelnek amit a fékrendszerbe épített egység hővé alakít. Tehát a mozgási energia hőenergiává alakul anélkül, hogy a féktuskók súrlódnának a kerekekhez. Természetesen a mozdonyra felszerelték a hagyományos légfékeket is, műanyag féktuskókkal, amelyek bármikor lecserélhetők a már megszokott öntöttvas tuskókra.

Elektronika 

A mozdonyt sokoldalú elektronikával látták el, amely ellenőriz, és vezérel is egyben. Sárga ill. piros jelzésekkel figyelmezteti a mozdonyszemélyzetet a már bekövetkezett, vagy várhatóan bekövetkező rendellenességekről. Ha olyan jellegű hiba adódik, amely az önmagukban is nagy értéket képviselő valamelyik részegység tönkremenetelét okozhatja, az elektronikus automatika leállítja a motort. A mozdonyra felszereltek továbbá egy fedélzeti elektronikus adattárolót, mely megőrzi a mozdony üzeméhez kapcsolódó információkat. A tárolt adatokat számítógéppel lehet kiolvasni.

M42-es mozdony



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 40
Tegnapi: 20
Heti: 115
Havi: 747
Össz.: 143 429

Látogatottság növelés
Oldal: M42
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »