forrás: wikipédia
|
|
---|---|
Gyártó: | KGVGy Budapest + MÁVAG, Budapest |
Gyártásban: | 1950–1957 |
Gyári típusjel: | VM10 |
Tengelyelrendezés: | Bo'Co' |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Hajtókerékátmérő: | 1 040 mm |
Legnagyobb sebesség: | 125 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 14 600 mm |
Magasság: | 4 650 mm |
Szélesség: | 3 000 mm |
Szolgálati tömeg: | 92,5 t |
Névleges teljesítmény: | 2 354 kW |
Áramnem: | 16 kV 50 Hz |
A V55 sorozat a MÁV részére szállított villamos mozdony sorozat. Beceneve: "Bocó"
A MÁV a második világháború után már az újjáépítés éveiben tervezte további vonalak villamosítását. Részben a már villamosított, részben a villamosításra tervezett fővonalak számára a MÁV 1948-ban megrendelte a V55 sorozatú mozdonyokat a Ganz-féle Villamossági Rt-nél. A személyszállító- és tehervonatok továbbítására tervezett mozdonyok villamos berendezése elvileg megegyezett az ugyancsak fázis- és periódusváltós V44 sorozatú mozdonyok berendezésével. A két mozdony között legnagyobb eltérés a járműszerkezetben és a vontatómotorok kivitelében volt. A V55 sorozatú mozdony forgóvázas futóműve a vontatómotorok forgóvázba építését tette szükségessé. A mozdony MÁVAG gyártmányú járműszerkezetének jellegzetessége volt az aszimmetrikus futómű (az egyik forgóváz két-, a másik forgóváz háromtengelyes) és az akkor még újdonságnak számító önhordó, két vezetőfülkés mozdonyszekrény. Az első két példány még eltérő kinézettel készült: a gépteret kerek oldalablakok világították meg, és a homlokfalakra átjáró ajtókat szereltek fel.
A kedvezőtlen üzemkészségű mozdonyból 1950-1957 között összesen 12 db készült. A típust már az 1960-as években selejtezni kezdték, két jármű megmaradt fékmozdonynak. Ma egyetlen példány, a V55 006 van kiállítva a Magyar Vasúttörténeti Parkban.