forrás: wikipédia
Gyártó: | GANZ villamossági művek |
Gyártásban: | 1955 |
Darabszám: | 2 |
Tengelyelrendezés: | Bo-2 |
Nyomtávolság: | 1435 mm |
Legnagyobb sebesség: | 90 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 23150 mm |
Magasság: | 4645 mm |
Szélesség: | 2900 mm |
Szolgálati tömeg: | 57 t |
Áramnem: | 16 kV 50 Hz |
Áramellátás: | felsővezeték |
Állandó teljesítmény: | 440 kW |
Ülőhelyek száma: |
56 |
A MÁV a II. világháború alatt rendelte meg a Cav 425 sorozatú Ratkovszky rendszerű villamos-motorkocsi sorozatot az ingavonati forgalom lebonyolítására. A sorozat első darabja 1955-ben készült el, azonban különböző gyártási hibák miatt, Ward-Leonard rendszerűvé alakították és csak 1961-ben helyezték forgalomba. A Bo’2 tengelyelrendezésű 486 kW teljesítményű motorkocsin 56 másodosztályú ülőhely, és egy 2 t raktömegű poggyásztér volt.
Első sikeres próbaútját Budapest és Győr között tette meg két négytengelyes személykocsit vontatva 90 km/h utazósebességgel. A MÁV úgy tervezte, hogy hasonló rendszerű, de lényegesen korszerűbb villamos-motorkocsikat rendel a magyar ipartól, hogy a motorkocsik közé személykocsikat kapcsolva, azokat ingavonatként, vagy rövid gyorsvonatként közlekedtesse. A motorkocsi előnye, hogy mindkét végén vezetőállás található, ezért fejállomásokon rövid várakozási idő után visszaindulhat, ezzel növelve az állomás befogadóképességét.
A motorkocsi sorozatból mindössze 2 db készült, mert a néhány évig tartó próbafutás alatt a megbízhatóságuk nem győzte meg a MÁV szakembereit. A MÁV át sem vette azokat, mindvégig gyári tulajdonban maradtak, és az 1960-as évek közepére fel is hagytak a motorkocikkal való kísérletezéssel.
Ikarus 260 sínautóbusz
Az Ikarus 260 sínautóbusz a MÁV számára létrehozott prototípus.
A MÁV-nak sok mellékvonalat kellett ellátnia, a nagyobb forgalmú mellékvonalak lefoglalták a Bzmot motorvonatok nagy részét. Ezen okból gondolkoztak egy olcsó, könnyűszerkezetes mellékvonali jármű beszerzésén. Így merült fel hogy kísérleti jelleggel átalakítsanak egy Ikarus 260 autóbuszt.
A MÁV meg is rendelte a kísérleti járművet az Ikarustól. a Választás azért esett az Ikarus 260-ra, mert kis fogyasztás, könnyű szerkezet és mellékvonalra megfelelő sebesség jellemezte, továbbá, az átalakítást könnyen el lehetett végezni, és maga a busz sem került nagyon sokba. Az átalakításra Pusztaszabolcson került sor, ahol rögtön tesztelték is.
A buszt nem volt szükséges nagyon átalakítani. A kerekeit normál profilos vasuti kerekekre cserélték, a féket átalakították, hogy tuskós rendszerrel működhessen, a kormányzást kiiktatták. A busz utastere és a kasztni is maradt az eredeti. A busz alsó lépcsőjének magassága pont alkalmas volt a vasuti peronról való felszállása, így azt nem volt szükséges átalakítani. A busz annyira kísérleti jelleggel épült, hogy a kürtöket még nem is alakították ki, továbba a kapcsolódást más vagonokhoz vagy mozdonyhoz sem oldották még meg.
Gyártó: | Ikarus |
Gyártásban: | 1986 |
Darabszám: | 1 |
Tengelyelrendezés: | 1A |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Legnagyobb sebesség: | 66 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 11 000 mm |
Magasság: | 3 040 mm |
Szélesség: | 2 500 mm |
Össztengelytávolság: | 5 400 mm |
Szolgálati tömeg: | 8 500 kg |
Névleges teljesítmény: | 140 kW |
Motortípus: | Rába-MAN D2156 HM6U |
Kerékátmérő: | 850 mm |
Ülőhelyek száma: | 21 |
Osztályok: | 2. |
Üzemmód: | dízel |
A próbaútra a 44-es számú Pusztaszabolcs–Székesfehérvár vonalon került sor. A kísérlet sikertelen lett, a sínautóbusz nem kanyarodott megfelelően, és a fékezéssel is gondok voltak, ugyanis túl könnyű volt a szerkezete, és nem volt megfelelő nagyságú a súrlódás. Több tesztet is végeztek, de végül felhagytak a kísérletezéssel, és visszaalakították sima autóbusszá a járművet.
MÁV Bzmot 601
Bzmot 601 A Ganz-MÁVAG – Ikarus motorkocsi személyszállításra szolgáló, két-, vagy háromrészes, csuklós, zárt motorvonat jellegű jármű. A járműegységek között állandó kapcsolatot a homlokátjáró-szerkezetek, illetve az erőátvitel elemei biztosítják.
A motorkocsit egy, illetve két kb. 250 kW teljesítményű, (az esetek többségében) hathengeres, fekvő Cummins NTA855R típusú motor hajtja. A hidraulikus hajtómű járműegységenként egy-egy tengelyt hajt, kardántengelyekkel kapcsolt kúpkerekes tengelyhajtóművek által. A kétrészes jármű egy gépes és egy motor nélküli, a háromrészes két motoros és egy motor nélküli egységből áll. A gépes egység kapcsolt vége alatti tengelyhajtómű kétfokozatú (áthajtóműves), a motor nélküli egység tengelyhajtóműve egyfokozatú. Mindkét tengelyhajtómű cikloisfogazású kúpkerékhajtómű, az 1:3,125 hajtóműáttétel 100 km/h legnagyobb menetsebességet tesz lehetővé.
A fékrendszer Knorr rendszerű, önműködő fék, SAB tuskós fékblokkokkal, kompozit féktuskókkal, rugóerőtárolós rögzítőfékkel. A SAB BFC önműködő hézagállítóval és kompozit tuskókkal szerelt fékblokkok az ágytok-konzolokon helyezkednek el, biztosítva a kerékpártengely síkjában vízszintesen támadó fékerőt. A kedvezőtlen (tapadási) viszonyok között a tapadás növelését pneumatikus homokoló berendezés szolgálja.
Az utastérben a távolsági buszokban alkalmazott, kárpitozott, fejtámlás ülések találhatók, soronként két-két ülés 770 mm-es sortávolságú elrendezésben. Kívánság szerint bármilyen üléselrendezés kialakítható. A motorkocsin egy, európai jellegű WC található. Az utastéri burkolatelemek Formica jellegű műanyaglemezek. A felszálló előtereket huzatvédő paravánok választják el az utastértől. A műanyag burkolatelemek tűzállóak és könnyen tisztíthatók. A feljáróajtók elektropneumatikus működtetésű lengő-tolóajtók. Az utastéri világítást fénycsővilágítással oldották meg. Az ablakok alumíniumkeretűek, napvédő-fóliázott biztonsági üvegből készülnek.
Az utastér igény szerint gépi szellőzéssel és klímaberendezéssel is felszerelhető. Gépi szellőzés esetén a friss levegőt a kocsiszekrényre szerelt ventillátorok biztosítják ülés alatti elosztó légcsatornán keresztül. Hidegben a befújt levegő a kipufogógáz hőjével, vagy külön önműködő gázolajüzemű fűtőkészülékkel melegíthető. A nem klimatizált járművek ablakainak felső része eltolható, a klimatizált járművek ablakai fix üvegezésűek. A klimatizált járművek minden járműegységét 28 kW hűtőteljesítményű klímaberendezés hűti.
Az ikermotorkocsit a próbák során a MÁV használta, majd azt a Malajziai Vasutaknak adták el. Jelenleg nem használják őket.
Pályaszám: | MÁV: Bzmot 601 |
Gyártó: | Ganz-Ikarus |
Darabszám: | 2 |
Tengelyelrendezés: | kétrészes: 1-B'-1 háromrészes: 1-B'-B'-1 |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Legnagyobb sebesség: | 100 km/h |
Ütközők közötti hossz: | kétrészes: 25400 mm háromrészes: 35600 mm |
Magasság: | 3600 mm |
Szélesség: | 2600 mm |
Össztengelytávolság: | 8500 mm |
Szolgálati tömeg: | kétrészes: 32 t háromrészes: 43 t |
Névleges teljesítmény: | kétrészes: 250 kW háromrészes: 2x250 kW |
Motortípus: | Cummins NTA855R |
Erőátvitel: | hidraulikus |
Kerékátmérő: | 850 mm |
Ülőhelyek száma: | kétrészes: 86 háromrészes: 120 |
Osztályok: | 1. 2. |
Üzemmód: | dízel |