Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV Cavill sorozatú villamos motorvonat
MÁV  Cavill sorozatú villamos motorvonat
Gyártó: GANZ villamossági művek
Gyártásban: 1955
Darabszám: 2
Tengelyelrendezés: Bo-2
Nyomtávolság: 1435 mm
Legnagyobb sebesség: 90 km/h
Ütközők közötti hossz: 23150 mm
Magasság: 4645 mm
Szélesség: 2900 mm
Szolgálati tömeg: 57 t
Áramnem: 16 kV 50 Hz
Áramellátás: felsővezeték
Állandó teljesítmény: 440 kW

Ülőhelyek száma:

56


MÁV Cav425 sorozatú motorkocsija 

A MÁV a II. világháború alatt rendelte meg a Cav 425 sorozatú Ratkovszky rendszerű villamos-motorkocsi sorozatot az ingavonati forgalom lebonyolítására. A sorozat első darabja 1955-ben készült el, azonban különböző gyártási hibák miatt, Ward-Leonard rendszerűvé alakították és csak 1961-ben helyezték forgalomba. A Bo’2 tengelyelrendezésű 486 kW teljesítményű motorkocsin 56 másodosztályú ülőhely, és egy 2 t raktömegű poggyásztér volt.

Első sikeres próbaútját Budapest és Győr között tette meg két négytengelyes személykocsit vontatva 90 km/h utazósebességgel. A MÁV úgy tervezte, hogy hasonló rendszerű, de lényegesen korszerűbb villamos-motorkocsikat rendel a magyar ipartól, hogy a motorkocsik közé személykocsikat kapcsolva, azokat ingavonatként, vagy rövid gyorsvonatként közlekedtesse. A motorkocsi előnye, hogy mindkét végén vezetőállás található, ezért fejállomásokon rövid várakozási idő után visszaindulhat, ezzel növelve az állomás befogadóképességét.

A motorkocsi sorozatból mindössze 2 db készült, mert a néhány évig tartó próbafutás alatt a megbízhatóságuk nem győzte meg a MÁV szakembereit. A MÁV át sem vette azokat, mindvégig gyári tulajdonban maradtak, és az 1960-as évek közepére fel is hagytak a motorkocikkal való kísérletezéssel.


Ikarus 260 sínautóbusz

Az Ikarus 260 sínautóbusz a MÁV számára létrehozott prototípus.

Előzmények 

A MÁV-nak sok mellékvonalat kellett ellátnia, a nagyobb forgalmú mellékvonalak lefoglalták a Bzmot motorvonatok nagy részét. Ezen okból gondolkoztak egy olcsó, könnyűszerkezetes mellékvonali jármű beszerzésén. Így merült fel hogy kísérleti jelleggel átalakítsanak egy Ikarus 260 autóbuszt.

Kivitelezés

A MÁV meg is rendelte a kísérleti járművet az Ikarustól. a Választás azért esett az Ikarus 260-ra, mert kis fogyasztás, könnyű szerkezet és mellékvonalra megfelelő sebesség jellemezte, továbbá, az átalakítást könnyen el lehetett végezni, és maga a busz sem került nagyon sokba. Az átalakításra Pusztaszabolcson került sor, ahol rögtön tesztelték is.

Átalakítás 

A buszt nem volt szükséges nagyon átalakítani. A kerekeit normál profilos vasuti kerekekre cserélték, a féket átalakították, hogy tuskós rendszerrel működhessen, a kormányzást kiiktatták. A busz utastere és a kasztni is maradt az eredeti. A busz alsó lépcsőjének magassága pont alkalmas volt a vasuti peronról való felszállása, így azt nem volt szükséges átalakítani. A busz annyira kísérleti jelleggel épült, hogy a kürtöket még nem is alakították ki, továbba a kapcsolódást más vagonokhoz vagy mozdonyhoz sem oldották még meg.

MÁV Ikarus 260
MÁV Ikarus 260
Gyártó: Ikarus
Gyártásban: 1986
Darabszám: 1
Tengelyelrendezés: 1A
Nyomtávolság: 1 435 mm
Legnagyobb sebesség: 66 km/h
Ütközők közötti hossz: 11 000 mm
Magasság: 3 040 mm
Szélesség: 2 500 mm
Össztengelytávolság: 5 400 mm
Szolgálati tömeg: 8 500 kg
Névleges teljesítmény: 140 kW
Motortípus: Rába-MAN D2156 HM6U
Kerékátmérő: 850 mm
Ülőhelyek száma: 21
Osztályok: 2.
Üzemmód: dízel


Eredmények

A próbaútra a 44-es számú Pusztaszabolcs–Székesfehérvár vonalon került sor. A kísérlet sikertelen lett, a sínautóbusz nem kanyarodott megfelelően, és a fékezéssel is gondok voltak, ugyanis túl könnyű volt a szerkezete, és nem volt megfelelő nagyságú a súrlódás. Több tesztet is végeztek, de végül felhagytak a kísérletezéssel, és visszaalakították sima autóbusszá a járművet.

Ma 

A volt sínautóbusz Szentesen, ami ma a Tisza Volán tulajdona
A sikertlen próbák után visszaalakították, majd eladták a Volánnak. Jelenleg Szentesenszolgál, és kinézetén semmi sem árulkodik vasutas múltjáról.



















MÁV  Bzmot 601

Bzmot 601 A Ganz-MÁVAGIkarus motorkocsi személyszállításra szolgáló, két-, vagy háromrészes, csuklós, zárt motorvonat jellegű jármű. A járműegységek között állandó kapcsolatot a homlokátjáró-szerkezetek, illetve az erőátvitel elemei biztosítják.

Motor 

A motorkocsit egy, illetve két kb. 250 kW teljesítményű, (az esetek többségében) hathengeres, fekvő Cummins NTA855R típusú motor hajtja. A hidraulikus hajtómű járműegységenként egy-egy tengelyt hajt, kardántengelyekkel kapcsolt kúpkerekes tengelyhajtóművek által. A kétrészes jármű egy gépes és egy motor nélküli, a háromrészes két motoros és egy motor nélküli egységből áll. A gépes egység kapcsolt vége alatti tengelyhajtómű kétfokozatú (áthajtóműves), a motor nélküli egység tengelyhajtóműve egyfokozatú. Mindkét tengelyhajtómű cikloisfogazású kúpkerékhajtómű, az 1:3,125 hajtóműáttétel 100 km/h legnagyobb menetsebességet tesz lehetővé.

Fék 

Bzmot 601 tengelye a fékrendszerrel

A fékrendszer Knorr rendszerű, önműködő fék, SAB tuskós fékblokkokkal, kompozit féktuskókkal, rugóerőtárolós rögzítőfékkel. A SAB BFC önműködő hézagállítóval és kompozit tuskókkal szerelt fékblokkok az ágytok-konzolokon helyezkednek el, biztosítva a kerékpártengely síkjában vízszintesen támadó fékerőt. A kedvezőtlen (tapadási) viszonyok között a tapadás növelését pneumatikus homokoló berendezés szolgálja.

Utastér, kényelem 

Bzmot 601 jellegrajza

Az utastérben a távolsági buszokban alkalmazott, kárpitozott, fejtámlás ülések találhatók, soronként két-két ülés 770 mm-es sortávolságú elrendezésben. Kívánság szerint bármilyen üléselrendezés kialakítható. A motorkocsin egy, európai jellegű WC található. Az utastéri burkolatelemek Formica jellegű műanyaglemezek. A felszálló előtereket huzatvédő paravánok választják el az utastértől. A műanyag burkolatelemek tűzállóak és könnyen tisztíthatók. A feljáróajtók elektropneumatikus működtetésű lengő-tolóajtók. Az utastéri világítást fénycsővilágítással oldották meg. Az ablakok alumíniumkeretűek, napvédő-fóliázott biztonsági üvegből készülnek.

Szellőzés, hűtés, melegítés 

Az utastér igény szerint gépi szellőzéssel és klímaberendezéssel is felszerelhető. Gépi szellőzés esetén a friss levegőt a kocsiszekrényre szerelt ventillátorok biztosítják ülés alatti elosztó légcsatornán keresztül. Hidegben a befújt levegő a kipufogógáz hőjével, vagy külön önműködő gázolajüzemű fűtőkészülékkel melegíthető. A nem klimatizált járművek ablakainak felső része eltolható, a klimatizált járművek ablakai fix üvegezésűek. A klimatizált járművek minden járműegységét 28 kW hűtőteljesítményű klímaberendezés hűti.

Bzmot 601 a világban 

Az ikermotorkocsit a próbák során a MÁV használta, majd azt a Malajziai Vasutaknak adták el. Jelenleg nem használják őket.

MÁV Bzmot 601
MÁV Bzmot 601
Pályaszám: MÁV: Bzmot 601
Gyártó: Ganz-Ikarus
Darabszám: 2
Tengelyelrendezés: kétrészes: 1-B'-1
háromrészes: 1-B'-B'-1
Nyomtávolság: 1 435 mm
Legnagyobb sebesség: 100 km/h
Ütközők közötti hossz: kétrészes: 25400 mm
háromrészes: 35600 mm
Magasság: 3600 mm
Szélesség: 2600 mm
Össztengelytávolság: 8500 mm
Szolgálati tömeg: kétrészes: 32 t
háromrészes: 43 t
Névleges teljesítmény: kétrészes: 250 kW
háromrészes: 2x250 kW
Motortípus: Cummins NTA855R
Erőátvitel: hidraulikus
Kerékátmérő: 850 mm
Ülőhelyek száma: kétrészes: 86
háromrészes: 120
Osztályok: 1. 2.
Üzemmód: dízel






























Weblap látogatottság számláló:

Mai: 2
Tegnapi: 33
Heti: 75
Havi: 225
Össz.: 136 661

Látogatottság növelés
Oldal: különlegességek
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »