Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV M40
GYSEV M40
MÁV M40GYSEV M40
Gyártó: Ganz–MÁVAG, Budapest
Gyártásban: 1963-1970
Gyári típusjel: DVM6, DVM8
Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
Nyomtávolság: 1 435 mm / 1 524 mm
Hajtókerékátmérő: 1 040 mm
Legnagyobb sebesség: 100 km/h
Ütközők közötti hossz: 14 250 mm
001-002: 13 590 mm
Magasság: 4 150 mm
Szélesség: 3 115 mm
Forgócsaptávolság: 6 500 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: 2 600 mm
Szolgálati tömeg: MÁV:
74,0 t
003-009: 72,6 t
Névleges teljesítmény: MÁV:
736 kW / 1 000 LE
003-009: 589 kW / 800 LE

Az M40 sorozatú dízelmozdonyok a Ganz–MÁVAG a MÁV részére készítette. A mozdonyok beceneve „Púpos” lett a géptérből púpként kidudorodó vezetőfülke miatt.

Története 

A hazai vasúti közlekedésben az 1950-es évek végétől előtérbe került a gőzvontatásról a korszerűbb dízelvontatásra való áttérés. Ehhez szükség volt új dízelmozdonyok beszerzésére.

A dízelesítési program keretében már 1960-ban megkezdődtek az új mozdonytípus tervezési munkálatai, melyet 1963-ban két prototípus, a DVM6 elkészítése követett. A prototípusok tesztelése alatt szerzett tapasztalatok figyelembevételével kidolgozott típus sorozatgyártása 1966-ban kezdődött, 7 darab normál nyomtávú (DVM8-1) és 3 darab széles nyomtávú változat (DVM8-2) legyártásával – utóbbiak Záhonyban teljesítettek szolgálatot. 1967-ben az előző évben legyártott mozdonyokhoz képest apróbb változtatásokkal további 25 normál – és 5 széles nyomtávú példány készült, ezek voltak a DVM8-3 és DMV8-4 jelzésű gépek. A típus utolsó sorozatában 1968 és 1970 között 40 darab mozdony készült el, a DVM8-5 -6 -7 típusjelekkel – az alváltozatok között apró különbségek voltak.

Az M40-es prototípusa a Ganz gyár előtt

A mozdony igen jó konstrukciónak számított, a maga korában több tekintetben is a világszínvonalat képviselte. Mivel az eltérő időben épült, eltérő műszaki adottságokkal rendelkező járművek karbantartása nem

volt hatékonyan megoldható, az 1970-es évektől a mozdonyok egyes részeit átépítették, annak érdekében, hogy a fenntartásuk egyszerűbben legyen megoldható.

Az 1980-as években a villamos vontatás térhódítása, valamint az 1990-es években a szállítási igények csökkenése következtében az M40-es mozdonyok alkalmazási területe jelentősen beszűkült. 1992-ben kezdődött a sorozat fokozatos selejtezése. Jelenleg 28 darab van állományban.

Változatok 

  • MÁV M40 001-002
  • MÁV M40 003-009
  • MÁV M40.1 és M40.2 sor.
  • MÁV M40.3 sor. (remotorizált mozdonyok)
  • MÁV M40.9 sor.
  • GySEV M40 401-402

Műszaki jellemzők 

M40 001-002 

Az M40 001 és 002-es mozdonyok a Ganz-MÁVAG DVM6-1 jellegű konstrukcióhoz tartoztak. Gyári pályaszámuk DVM6-1-198 és DVM6-1-199 volt. A mozdonyok az M40 001 és 002-es pályaszámokat csakis a próbafutások során viselték, mivel a MÁV a próbafutások után nem vette át a mozdonyokat. Ezért a gyártó 1969-ben eladta azokat a Diósgyőri Kohászati Műveknek. Ott az A27 001 és 002 pályaszámokat kapták meg. 1989-ben selejtezték őket.

A gépek erőforrása a Ganz–MÁVAG 16 VFE 17/24 típusú, 1000 LE (736 kW) teljesítményű dízelmotorja volt.

Remotorizált kivitel (M40,3xx) 

3 példányt az elmúlt években korszerűsítettek, új (Caterpillar) motorral láttak el, M40.3 sorozatnak átszámoztak. A ma is működőképes mozdonyok jelenleg elsősorban tartalékos, tolató és helyi tehervonati szolgálatot teljesítenek. A mozdonyok a Dombóvári fűtőház állományába tartoznak.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 55
Tegnapi: 20
Heti: 130
Havi: 762
Össz.: 143 444

Látogatottság növelés
Oldal: M40
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »