forrás: wikipédia
GYSEV M41 |
|
---|---|
Pályaszám: | Prototípus: M41 2001–2002 Sorozat: MÁV: M41 2101–2207 GYSEV: M41 001–007 Remotorizált: M41 2301-2335 |
Gyártó: | Ganz–MÁVAG |
Gyártásban: | 1972–1984 |
Gyári típusjel: | DHM7 |
Tengelyelrendezés: | B'B' |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Hajtókerékátmérő: | 1 040 mm |
Legnagyobb sebesség: | 100 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 15 500 mm |
Magasság: | 4 230 mm |
Szélesség: | 3 092 mm |
Forgócsaptávolság: | 8 560 mm |
Tengelytáv forgóvázon belül: | 2 400 mm |
Szolgálati tömeg: | 66 tonna |
Névleges teljesítmény: | 1 324 kW |
Az M41 sorozat a MÁV és a GySEV részére szállított, nem villamosított pályákra szánt, közepes terhelhetőségű dízel-hidraulikus mozdony-sorozat. Leggyakoribb beceneve a „Csörgő”.
A MÁV az 1970-es évek
elején nem rendelkezett megfelelő számú, a nem
villamosított fővonalakon közlekedő közepes
terhelésű személyszállító vonatok
továbbítására alkalmas
dízelmozdonnyal. Az igényelt új mozdonnyal szemben
támasztott fontos követelmény volt, hogy az a 16,5
tonna tengelyterhelésű vonalakon is közlekedhessen. Ezt a
követelményt a járművet gyártó Ganz–MÁVAG csak dízel-hidraulikus hajtással tudta megoldani.
A sorozat két prototípus-mozdonya - M41 2001-2002
pályaszámokon - külsőjében jelentősen
eltért a szériagépekétől
középfülkés konstrukciója miatt. A
két prototípus gép tapasztalatainak
értékelése után kezdődött meg a
sorozatgyártás. Az M41 sorozatból 1973 és 1984
között összesen 107 darab készült M41
2101-2207 közötti pályaszámokon, valamint
hét darab mozdony a GYSEV
számára M41 001–007 pályaszámokkal. A
GYSEV-mozdonyok a Győr-Sopron vonalon közlekedtek, majd a vonal
villamosításakor a MÁV
állományába kerültek M41 2208-2214
pályaszámokon. A 2101-2105
pályaszámú gépek DVM7-1 gyári
sorozatszámúak, 2106-2115 között DHM7-2,
2116-2125 között DHM7-3, 2126-2135 között DHM7-4,
2136-2150 között DHM7-5, 2151-2172 között, valamint
2208-2209: DHM7-6, 2173-2181 között, valamint 2210-2211:
DHM7-7, 2182-2194 között, valamint 2212-2213: DHM7-8,
2195-2207 között és a 2214
pályaszámú mozdony DHM7-9 gyári
sorozatszámú.
A mozdonysorozat jól bevált elővárosi forgalomban ingavonatok továbbításában is, a BDt betűjelű vezérlőkocsik
82-27 sorozatú, 100-as pályaszámcsoportú
tagjainak alkalmazásával. M41-es mozdonyok a nem
villamosított fővonalakon és egyes mellékvonalakon
gyakran láthatóak.
Ma öszesen 83 darab közlekedik belölük. Exportra a Görög Vasutak (OSE) és a Tunéziai Vasút (SNCFT) számára is készültek M41-es mozdonyok.
A mozdonyba épített négyütemű, 12 hengeres, V hengerelrendezésű, feltöltött dízelmotort
a francia SEMT-Pielstick gyár licence alapján
építették be. A dízelmotor egy
irányváltóval egybeépített,
két nyomatékmódosítóból
álló hidraulikus hajtóművet hajt egy
gyorsító áttételen keresztül. A
kerékpárok kardán meghajtásúak. A
mozdonyba épített vonatfűtési és
segédüzemi generátor a dízelmotorról
kapja a hajtást. A villamos vonatfűtés
részére 250 kW fűtési energia áll
rendelkezésre. A jármű jellegzetes hangját avatott
fül akár 15 km távolságról is
meghallhatja. A motor zaja indulásnál a legerősebb,
ezért kapta a „Csörgő” nevet.
Több gép kapott a szolgálati évek
során nem hivatalos becenevet. Ilyenek pl.: 2101
„Challenger” [1], 2105 „Kisötös”, 2106 „Kishatos”, 2118 „Dél-Alföld Csillaga” [2], 2119 „Kormoska” [3], 2122 „Vibrátor” [4], 2123 „Szépség” [5], 2126 „Jolánka” [6], 2128 „Bendegúz” [7], 2137 „Delux” [8], 2140 „Motorka” [9], 2141 „Rugi” [10], 2142 „Ferrari” [11], 2144 „Füstifecske” [12], 2145 „Szutyok” [13], 2150 „Filmsztár” [14] (utalva az Európa expressz
című magyar filmben való megjelenésére),
2151 „Szent Tehén”, „Rezes” [15], 2152 „Fényeske” [16], 2154 „Mustáros”, 2164 (ex-2121) „Harmatka” [17], 2171 „Gyöngyszem”, 2172 „Baba” [18], 2177 „Okoska” [19], 2195 „Kálmán” [20], 2196 „Jumbó” [21], 2197 „Lajhár” [22], 2198 „Rojtoska” [23], 2203 „Görög” [24] (eredetileg görög exportra gyártották, végül Magyarországon maradt), 2205 „Gizi” [25], 2211 „Fürdős” [26], 2213 „Müszike” [27].
Az M41-es sorozat létrejöttének 30. évfordulójára a székesfehérvári, 2143-as pályaszámú gépet a klasszikus, piros-szürke színekre festették át, és megkapta az eredeti, fém pályaszámtáblát is. A mozdony azóta is ilyen köntösben rója a kilométereket, folyamatosan viták tárgyát képezve, hiszen a História Bizottság szerint nosztalgiafestése nem hiteles, hiszen ez a magasabb pályaszámú mozdony már vérnarancs színben hagyta el a gyárat. A HB szerint csak egy eredetileg is bordó színű gépet szabadna ilyen színűként közlekedtetni, azonban erre jelenleg nincs pénz (a 2143-as átfestésére is hagyományos műhelyi felújítás keretében került föl a festés - az évforduló idején ez a mozdony volt a soros a székesfehérvári fűtőházban, így ez kapta a piros helyett a régies festést).
2002-ben két M41-es mozdonyba - nagyjavításuk során - kísérletképpen új dízelmotorok kerültek, melyek környezetbarátabb és halkabb konstrukciók, mint az eredeti. Az új, 23xx-as pályaszámcsoportú gépek két "prototípusa" közül az M41 2301 pályaszámúba Caterpillar 3516B DI-TA SC típusú dízelmotor, az M41 2302 pályaszámúba pedig MTU 16V 4000 R40 típusú került. Az előbbi konstrukció jobban bevált, így az utánuk 2004-2008 között remotorizálásra került 33 darab M41-es mozdony - M41 2303-M41 2335 pályaszámokon - is Caterpillar motort (CAT 3512B HD SC) kapott. A Caterpillar dízelmotor csendesebb és jellegtelenebb hangja miatt a felújított mozdonyok a "Hörgő" becenevet kapták.
A remotorizált gépek a következő Csörgőkből lettek átépítve:[1]
Új szám | Régi szám | Átalakítva | Állomásítás |
---|---|---|---|
M41 2301 | M41 2207 | 2002. október 10. | Miskolc |
M41 2302 | M41 2190 | 2002. november 18. | Szombathely |
M41 2303 | M41 2137 | 2004. december 22. | Debrecen |
M41 2304 | M41 2158 | 2004. november 18. | Miskolc |
M41 2305 | M41 2192 | 2005. március 3. | Székesfehérvár |
M41 2306 | M41 2205 | 2005. március 24. | Miskolc |
M41 2307 | M41 2136 | 2004. december 30. | Miskolc |
M41 2308 | M41 2180 | 2005. április 8. | Székesfehérvár |
M41 2309 | M41 2127 | 2005. május 30. | Székesfehérvár |
M41 2310 | M41 2161 | 2005. május 26. | Szombathely, celldömölki személyzettel |
M41 2311 | M41 2134 | 2005. május 5. | Székesfehérvár |
M41 2312 | M41 2196 | 2005. április 28. | Szombathely, celldömölki személyzettel |
M41 2313 | M41 2147 | 2005. június 21. | Székesfehérvár |
M41 2314 | M41 2209 | 2005. június 30. | Miskolc |
M41 2315 | M41 2107 | 2005. július 29. | Szombathely |
M41 2316 | M41 2206 | 2005. október 27. | Szombathely |
M41 2317 | M41 2151 | 2005. augusztus 19. | Szombathely |
M41 2318 | M41 2201 | 2005. szeptember 7. | Szombathely |
M41 2319 | M41 2179 | 2005. szeptember 29. | Szombathely |
M41 2320 | M41 2184 | 2005. október 13. | Szombathely |
M41 2321 | M41 2199 | 2006. augusztus 30. | Debrecen |
M41 2322 | M41 2173 | 2006. szeptember 13. | Debrecen |
M41 2323 | M41 2113 | 2006. december 12. | Miskolc |
M41 2324 | M41 2124 | 2007. május 9. | Miskolc |
M41 2325 | M41 2111 | 2006. december 4. | Debrecen |
M41 2326 | M41 2119 | 2006. november 24. | Debrecen |
M41 2327 | M41 2116 | 2006. november 24. | Székesfehérvár |
M41 2328 | M41 2138 | 2007. április 11. | Székesfehérvár |
M41 2329 | M41 2212 | 2007. január 31. | Székesfehérvár |
M41 2330 | M41 2176 | 2007. február 28. | Miskolc |
M41 2331 | M41 2214 | 2006. december 20. | Székesfehérvár |
M41 2332 | M41 2141 | 2007. április 24. | Miskolc |
M41 2333 | M41 2169 | 2007. december 19. | Debrecen |
M41 2334 | M41 2182 | 2008. március 26. | Miskolc |
M41 2335 | M41 2186 | 2007. december 13. | Miskolc |