Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV M41
GYSEV M41
MÁV M41GYSEV M41
Pályaszám: Prototípus: M41 2001–2002
Sorozat:
MÁV: M41 2101–2207
GYSEV: M41 001–007
Remotorizált: M41 2301-2335
Gyártó: Ganz–MÁVAG
Gyártásban: 19721984
Gyári típusjel: DHM7
Tengelyelrendezés: B'B'
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 1 040 mm
Legnagyobb sebesség: 100 km/h
Ütközők közötti hossz: 15 500 mm
Magasság: 4 230 mm
Szélesség: 3 092 mm
Forgócsaptávolság: 8 560 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: 2 400 mm
Szolgálati tömeg: 66 tonna
Névleges teljesítmény: 1 324 kW

Az M41 sorozat a MÁV és a GySEV részére szállított, nem villamosított pályákra szánt, közepes terhelhetőségű dízel-hidraulikus mozdony-sorozat. Leggyakoribb beceneve a „Csörgő”.

Története 

A MÁV az 1970-es évek elején nem rendelkezett megfelelő számú, a nem villamosított fővonalakon közlekedő közepes terhelésű személyszállító vonatok továbbítására alkalmas dízelmozdonnyal. Az igényelt új mozdonnyal szemben támasztott fontos követelmény volt, hogy az a 16,5 tonna tengelyterhelésű vonalakon is közlekedhessen. Ezt a követelményt a járművet gyártó Ganz–MÁVAG csak dízel-hidraulikus hajtással tudta megoldani.
A sorozat két prototípus-mozdonya - M41 2001-2002 pályaszámokon - külsőjében jelentősen eltért a szériagépekétől középfülkés konstrukciója miatt. A két prototípus gép tapasztalatainak értékelése után kezdődött meg a sorozatgyártás. Az M41 sorozatból 1973 és 1984 között összesen 107 darab készült M41 2101-2207 közötti pályaszámokon, valamint hét darab mozdony a GYSEV számára M41 001–007 pályaszámokkal. A GYSEV-mozdonyok a Győr-Sopron vonalon közlekedtek, majd a vonal villamosításakor a MÁV állományába kerültek M41 2208-2214 pályaszámokon. A 2101-2105 pályaszámú gépek DVM7-1 gyári sorozatszámúak, 2106-2115 között DHM7-2, 2116-2125 között DHM7-3, 2126-2135 között DHM7-4, 2136-2150 között DHM7-5, 2151-2172 között, valamint 2208-2209: DHM7-6, 2173-2181 között, valamint 2210-2211: DHM7-7, 2182-2194 között, valamint 2212-2213: DHM7-8, 2195-2207 között és a 2214 pályaszámú mozdony DHM7-9 gyári sorozatszámú.
A mozdonysorozat jól bevált elővárosi forgalomban ingavonatok továbbításában is, a BDt betűjelű vezérlőkocsik 82-27 sorozatú, 100-as pályaszámcsoportú tagjainak alkalmazásával. M41-es mozdonyok a nem villamosított fővonalakon és egyes mellékvonalakon gyakran láthatóak.
Ma öszesen 83 darab közlekedik belölük. Exportra a Görög Vasutak (OSE) és a Tunéziai Vasút (SNCFT) számára is készültek M41-es mozdonyok.

Eredeti kivitel 

M41 2195 „Kálmán” még selejtezése előtt

A mozdonyba épített négyütemű, 12 hengeres, V hengerelrendezésű, feltöltött dízelmotort a francia SEMT-Pielstick gyár licence alapján építették be. A dízelmotor egy irányváltóval egybeépített, két nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtóművet hajt egy gyorsító áttételen keresztül. A kerékpárok kardán meghajtásúak. A mozdonyba épített vonatfűtési és segédüzemi generátor a dízelmotorról kapja a hajtást. A villamos vonatfűtés részére 250 kW fűtési energia áll rendelkezésre. A jármű jellegzetes hangját avatott fül akár 15 km távolságról is meghallhatja. A motor zaja indulásnál a legerősebb, ezért kapta a „Csörgő” nevet.
Több gép kapott a szolgálati évek során nem hivatalos becenevet. Ilyenek pl.: 2101 „Challenger” [1], 2105 „Kisötös”, 2106 „Kishatos”, 2118 „Dél-Alföld Csillaga” [2], 2119 „Kormoska” [3], 2122 „Vibrátor” [4], 2123 „Szépség” [5], 2126 „Jolánka” [6], 2128 „Bendegúz” [7], 2137 „Delux” [8], 2140 „Motorka” [9], 2141 „Rugi” [10], 2142 „Ferrari” [11], 2144 „Füstifecske” [12], 2145 „Szutyok” [13], 2150 „Filmsztár” [14] (utalva az Európa expressz című magyar filmben való megjelenésére), 2151 „Szent Tehén”, „Rezes” [15], 2152 „Fényeske” [16], 2154 „Mustáros”, 2164 (ex-2121) „Harmatka” [17], 2171 „Gyöngyszem”, 2172 „Baba” [18], 2177 „Okoska” [19], 2195 „Kálmán” [20], 2196 „Jumbó” [21], 2197 „Lajhár” [22], 2198 „Rojtoska” [23], 2203 „Görög” [24] (eredetileg görög exportra gyártották, végül Magyarországon maradt), 2205 „Gizi” [25], 2211 „Fürdős” [26], 2213 „Müszike” [27].

Eredeti változatú mozdony a Hatvan–Somoskőújfalu-vasútvonal Kisterenye-bányatelep megállóhelynél
A mozdony oldalprofilból (Rojtoska)

Az M41-es sorozat létrejöttének 30. évfordulójára a székesfehérvári, 2143-as pályaszámú gépet a klasszikus, piros-szürke színekre festették át, és megkapta az eredeti, fém pályaszámtáblát is. A mozdony azóta is ilyen köntösben rója a kilométereket, folyamatosan viták tárgyát képezve, hiszen a História Bizottság szerint nosztalgiafestése nem hiteles, hiszen ez a magasabb pályaszámú mozdony már vérnarancs színben hagyta el a gyárat. A HB szerint csak egy eredetileg is bordó színű gépet szabadna ilyen színűként közlekedtetni, azonban erre jelenleg nincs pénz (a 2143-as átfestésére is hagyományos műhelyi felújítás keretében került föl a festés - az évforduló idején ez a mozdony volt a soros a székesfehérvári fűtőházban, így ez kapta a piros helyett a régies festést).

Remotorizált kivitel (M41,23xx sorozat) 

2002-ben két M41-es mozdonyba - nagyjavításuk során - kísérletképpen új dízelmotorok kerültek, melyek környezetbarátabb és halkabb konstrukciók, mint az eredeti. Az új, 23xx-as pályaszámcsoportú gépek két "prototípusa" közül az M41 2301 pályaszámúba Caterpillar 3516B DI-TA SC típusú dízelmotor, az M41 2302 pályaszámúba pedig MTU 16V 4000 R40 típusú került. Az előbbi konstrukció jobban bevált, így az utánuk 2004-2008 között remotorizálásra került 33 darab M41-es mozdony - M41 2303-M41 2335 pályaszámokon - is Caterpillar motort (CAT 3512B HD SC) kapott. A Caterpillar dízelmotor csendesebb és jellegtelenebb hangja miatt a felújított mozdonyok a "Hörgő" becenevet kapták.

A remotorizált gépek a következő Csörgőkből lettek átépítve:[1]

Remotorizált M41-es mozdony
Új szám Régi szám Átalakítva Állomásítás
M41 2301 M41 2207 2002. október 10. Miskolc
M41 2302 M41 2190 2002. november 18. Szombathely
M41 2303 M41 2137 2004. december 22. Debrecen
M41 2304 M41 2158 2004. november 18. Miskolc
M41 2305 M41 2192 2005. március 3. Székesfehérvár
M41 2306 M41 2205 2005. március 24. Miskolc
M41 2307 M41 2136 2004. december 30. Miskolc
M41 2308 M41 2180 2005. április 8. Székesfehérvár
M41 2309 M41 2127 2005. május 30. Székesfehérvár
M41 2310 M41 2161 2005. május 26. Szombathely, celldömölki személyzettel
M41 2311 M41 2134 2005. május 5. Székesfehérvár
M41 2312 M41 2196 2005. április 28. Szombathely, celldömölki személyzettel
M41 2313 M41 2147 2005. június 21. Székesfehérvár
M41 2314 M41 2209 2005. június 30. Miskolc
M41 2315 M41 2107 2005. július 29. Szombathely
M41 2316 M41 2206 2005. október 27. Szombathely
M41 2317 M41 2151 2005. augusztus 19. Szombathely
M41 2318 M41 2201 2005. szeptember 7. Szombathely
M41 2319 M41 2179 2005. szeptember 29. Szombathely
M41 2320 M41 2184 2005. október 13. Szombathely
M41 2321 M41 2199 2006. augusztus 30. Debrecen
M41 2322 M41 2173 2006. szeptember 13. Debrecen
M41 2323 M41 2113 2006. december 12. Miskolc
M41 2324 M41 2124 2007. május 9. Miskolc
M41 2325 M41 2111 2006. december 4. Debrecen
M41 2326 M41 2119 2006. november 24. Debrecen
M41 2327 M41 2116 2006. november 24. Székesfehérvár
M41 2328 M41 2138 2007. április 11. Székesfehérvár
M41 2329 M41 2212 2007. január 31. Székesfehérvár
M41 2330 M41 2176 2007. február 28. Miskolc
M41 2331 M41 2214 2006. december 20. Székesfehérvár
M41 2332 M41 2141 2007. április 24. Miskolc
M41 2333 M41 2169 2007. december 19. Debrecen
M41 2334 M41 2182 2008. március 26. Miskolc
M41 2335 M41 2186 2007. december 13. Miskolc



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 13
Tegnapi: 43
Heti: 146
Havi: 615
Össz.: 135 926

Látogatottság növelés
Oldal: M41
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »