forrás: wikipédia
Gyártó: | Ganz–MÁVAG |
Gyártásban: | 1983–1991 |
Gyári típusjel: | VM16 |
Tengelyelrendezés: | Bo'Bo' |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Hajtókerékátmérő: | 1 040 mm |
Legnagyobb sebesség: | 80 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 14 400 mm |
Magasság: | 4 550 mm |
Szélesség: | 3 116 mm |
Szolgálati tömeg: | 80 t |
Névleges teljesítmény: | 820 kW |
Áramnem: | 25 kV, 50 Hz |
V46 sorozat a MÁV részére szállított, legnagyobb darabszámú villamos tolatómozdony sorozat. Becenevei: "Szöcske", "Csöpi", "HiFi-torony".
A V46-os mozdonysorozatot a villamosított rendezőpályaudvarokon történő dízelmozdonyos tolatás kiváltására rendelte meg a MÁV, viszont ezek a villanygépek nagyszerűen beváltak a budapesti állomások közötti teherforgalom lebonyolításában, a nagyobb csomópontok környékén a kisebb terhelésű tehervonatok továbbításánál, valamint a személypályaudvarok személykocsi-rendezési munkáiban is. Vonatfűtésre ugyan nem képesek, de nyári időszakban még kisebb személyszállító vonatokon is előfordulnak. A sokrétű feladatkör ellátásával a V46-os a Ganz–MÁVAG mozdonygyár egyik legsikeresebb sorozata lett.
Az első öt mozdony 1983-ban épült, majd a tapasztalatok alapján megváltoztatott fékberendezéssel 1986-ban újabb 15 darabot, 1988-ban 25 darabot, 1991-ben pedig 15 darabot gyártottak. Az összesen 60 gépből álló mozdonysorozat összes példánya a MÁV állagát képezte 2007-ben.
A sorozat gépei Budapest-Ferencváros, Dombóvár, Győr, Miskolc, Nyíregyháza, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok és Szombathely telephelyek között vannak szétosztva.