Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

M47

LDH 70
MÁV M47 1000
GySEV M47
MÁV M47 2000
LDH 70MÁV M47 1000GySEV M47MÁV M47 2000
Gyártó: Uzinele "23 August", Bukarest Románia
Gyártásban: MÁV M47 1000 és GySEV: 1974-1975
MÁV M47 2000: 1975-1979
Darabszám: MÁV M47 1000: 28 db
GySEV: 2 db
MÁV M47 2000: 9 db (MÁV Remot: 54 db)
Tengelyelrendezés: B’B’
Nyomtávolság: 1435 mm
Hajtókerékátmérő: 1000 mm
Indító vonóerő: 146/110[1] kN
Legnagyobb sebesség: 35/70[2] km/h
Ütközők közötti hossz: 11 460 mm
Magasság: 4550 mm
Szélesség: 3050 mm
Forgócsaptávolság: 5640 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: 2500 mm
Össztengelytávolság: 8140 mm
Szolgálati tömeg: 48 t
Legnagyobb tengelyterhelés: 12,0 t
Hajtás: kardános, kúpkerekes (2 A 250 és 1 A 250)
Vezérlés: elektropneumatikus
Kapcsolókészülék típusa: csavarkapocs
Rögzítőfék típusa: kézifék
Vonatfűtés típusa: MÁV M47 1000 és GySEV: nincs
MÁV M47 2000: villamos, 150 kW teljesítményű
Átmenő fék: pneumatikus tuskósfék
Legkisebb pályaívsugár: 50 m
Névleges teljesítmény: MÁV M47 1000: 514 kW (700 LE)
MÁV M47 2000: 700 kW (950 LE)
Vontató teljesítmény: 442 kW (600 LE)
Motortípus: MB 820 Bb
Motor szerkezete: 12 hengeres V-hengerelrendezésű, négyütemű, előkamrás, feltöltött
Névleges fordulatszám: MÁV M47 1000: 1350 min-1
MÁV M47 2000: 1480 min-1
Erőátvitel: TH 1-A típ. kétnyomatékmódosítós hidrodinamikus hajtómű + 2 R 16 típ. irány- és fokozatváltó
Üzemanyagkészlet: 1690 kg
Üzemmód: dízel-hidraulikus

Története 

A MÁV Romániától rendelt 2 fajta tolató- és mellékvonali mozdonyt, egy erősebbet, a nehezebb tolató és közepes mellékvonali teherforgalom számára, és egy gyengébbet a közepes tolató és könnyű mellékvonali teherforgalom ellátásására. A gyengébbik az M43, az erősebb az M47-es sorozatszámot kapta.

A gyártónál LDH70 típusjelet kapott mozdonytípust német és osztrák gyártók egyszerű és jól bevált szerkezeti elemeinek licencgyártással előállított elemeiből konstruálta. A MÁV igénye alapján a gyár mozdony mellékvonali személyvonatok továbbítására alkalmas kivitelben is elkészítette. Ennek érdekében a mozdonyba beépítésre kerül a Ganz Villamossági Művek ONe 214/4 típusú egyfázisú váltakozóáramú generátora és a dízelmotor legnagyobb fordulatszámát a megnövekedett teljesítményigény teljesítése érdekében magasabb értékre állították be. Az LDH-MÁV95 gyári típusjelű és a MÁV-nál az M47 2001-2075 pályaszámcsoportba besorolt mozdony az M41 sorozatú mozdonyokkal azonos módon ún. csúszófrekvenciás fűtésre alkalmas (azaz a motor fordulatszámával együtt a fűtési feszültség és frekvencia is változik).

A licencben gyártott elemek minőségével - hasonlóan az M43 sorozathoz - számos probléma fordult elő főleg az üzembe állítást követően. Ezeket legfőképpen a hanyag megmunkálásra és összeszerelésre lehetett visszavezetni. Így például az elektropneumatikus szelepeknél a gyártás és a szerelés során el nem távolított szennyeződések miatt vezérlési hibák, üzemképtelenségek fordultak elő. Gyakori volt a motorok kenőolajának gázolajjal történő felhígulása, a gázolaj-tápszivattyú megszorulása, ennek következtében az ezt hajtó villanymotor leégése, a gázolajtartályokban és különféle vezetékekben talált fémforgács és festékdarabok szintén egyértelmű gyártási hibára utaltak. A hanyag szerelés miatt gyakoriak voltak az olaj-, gázolaj- és hűtővízfolyások. Szintén igen gyakori volt a hidrosztatika tömlők és az ékszíjak elszakadása, melyek szintén szolgálatképtelenséget okozhattak. A motorok különféle tömítései idő előtt mentek tönkre. A túlerőltetés következtében a típusnál több esetben fordult elő súlyos motorsérülés. A vezetőfülkét a hajtómű magas zajszintje miatt utólag hangszigetelni kellett.

Üzeme 

A MÁV szándéka szerint az M43 és a kétféle változatú M47 sorozatú mozdonyok üzembeállításával a mellékvonalak minden forgalmi igényének megfelelő, univerzális típuscsaládhoz jutott. E mozdonyok beszerzése tette lehetővé a mellékvonalak teljes dízelesítését, a 375 és 376 sorozatú gőzmozdonyok teljes kiváltását. Azonban hamar bebizonyososott, hogy az M47 2000 sorozatú mozdonyok személyvonati felhasználása műszaki jellemzői miatt csak szükségmegoldás, ebben a szerepkörben a mozdonyok meglehetősen gazdaságtalanok. Ezért az elöregedett ABmot, ABymot és ABnymot felváltására nem alkalmasak és a Bzmot típusú járművek megjelenésével mindinkább csak tolató- és tehervonati szolgálatban alkalmazták őket. Ennek a szerekörnek megfelelően az M47 2000-es mozdonyok egy részéből az 1980-as évek második felében kiszerelték a fűtőgenerátort és a motor teljesítményét is 514 kW-ra lecsökkentették. A 25 db átalakított mozdony az M47 1101–1125 pályaszámokat kapta. Az 1990-es években pedig elkezdődött a sorozat selejtezése.

Az első korszerűsítések

Az M47 2000 alsorozat gazdaságosabbá tételére is történtek kísérletek. 1985-ben került beépítésre a Ganz-MÁVAG – SEMT–Pielstick 8 PA4-V-185 VG típusú dízelmotor az M47 2023 és M47 2032 pályaszámú mozdonyokba. A Voith cég felajánlására 1989-ben egy L3r4U2 típusú, hidraulikus irányváltást biztosító hajtóművet építettek be az M47 2032 pályaszámú mozdonyba. 1995-ben ugyanilyen hajtóművet kapott az M47 2033 is. További 3 db mozdonyba (M47 2057, 2058 és 2062) került beépítésre 8 PA4-V-185 VG típusú dízelmotor és L3r4U2 típusú hajtómű. Ezeket a mozdonyokat új pályaszámmal is ellátták (M47 2157, 2158 és 2162). A mozdonyok gépterének hangszigetelését módosították. A tervek szerint e mozdonyoknak kellett volna átvenni a csak gőzfűtéssel rendelkező M40 sorozatú mozdonyok személyvonati feladatait. Azonban az 1990-es években bekövetkezett utasszámcsökkenés és a gazdasági szempontok miatt is a mellékvonali személyszállításban inkább a Bzmot motorkocsikat alkalmazták mind szélesebb körben. Az itt szerzett tapasztalatok azonban jó alapot teremtettek a későbbi, jóval átfogóbb korszerűsítéseknek. 2001-ben Pécsett az M47 2023 pályaszámú mozdonyba a Ganz–David Brown cég H122 típusú két nyomatékmódosítót és mechanikus irányváltót tartalmazó hajtóművét építették be. E mozdonynál a motor teljesítményét 730 kW-ra állították be, melyből a vontatás számára 554 kW jut.

A teljes megújulás 

Felépítése 

Dízelmotor 

Az LDH70 típusba egy 700 lóerő (514 kW) teljesítmény Maybach-Mercedes licenc alapján gyártott, MB 820 Bb típusú, 12 hengeres V-hengerelrendezésű, feltöltött, előkamrás motort építettek be. A 175 mm furatú és 205 mm löketű motor névleges fordulatszáma 1350 min-1. A motort egy, a brassói Hidromecanica által gyárott BBC-licenc VTR 250 típusú turbó tölti. Az LDH-MÁV 95 típusváltozatnál a motor beállított névleges fordulatszáma 1480 min-1, teljesítménye 950 lóerő (700 kW)


Erőátvitel

A motorhoz egy szintén a Hidromecanica által gyártott TH 1-A típusú (az M31-esekben is alkalmazott Voith L 26/St/V típus licence alapján készült) két egyforma, egymástól mechanikusan elhangolt nyomatékmódosítóból álló hidrodinamikus hajtómű csatlakozik, ehhez pedig egy 2 R 16 típusú mechanikus, az irányváltóval egybeépített tolató-vonali fokozatváltó hajtómű csatlakozik. Ennek kihajtó tengelye a belső kerékpárok 2 A 250 típusú kétlépcsős (elosztó) tengelyhajtóműveket, azok pedig szintén kardánokkal a külső kerékpárok 1 A 250 típusú egylépcsős tengelyhajtóműveit hajtják.

Segédüzemek

A dízelmotorról ékszíjjal hajtott GI 03/17.05 típusú segédüzemi generátor névleges teljesítménye 5,6–7 kW, feszültsége 20,6–23,7 V. Az 1 C-501 típusú légsűrítőt szintén ékszíj hajtja meg. A hűtőventillátor hidrosztikus hajtású melynek szivattyúját ugyancsak ékszíjjal hajtja a dízelmotor.

Üzemeltetők Magyarországon 

Az 1223-as pályaszámú mozdony, Cegléden
    • MÁV
      M47 1001–1036[3]
      M47 2001–2075
    • GySEV
      M47 1501–1502 (később: MÁV M47 1037–1038)

Üzemeltetők Európában 

M43

LDH 45
MÁV M43
GySEV M43
Ipari A29
LDH 45MÁV M43GySEV M43Ipari A29
Gyártó: Uzinele "23 August", Bukarest Románia
Gyártásban: MÁV: 1974-1979
Darabszám: MÁV: 79 db (Remot: 15 db)
GySEV: 3 db
Tengelyelrendezés: B’B’
Nyomtávolság: 1435 mm
Hajtókerékátmérő: 1000 mm
Indító vonóerő: 150/78[1] kN
Legnagyobb sebesség: 30/60[2] km/h
Ütközők közötti hossz: 11 460 mm
Magasság: 4550 mm
Szélesség: 3050 mm
Forgócsaptávolság: 5640 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: 2500 mm
Össztengelytávolság: 8140 mm
Szolgálati tömeg: 46 t
Legnagyobb tengelyterhelés: 11,5 t
Hajtás: kardános, kúpkerekes (2 A 250 és 1 A 250)
Vezérlés: elektropneumatikus
Kapcsolókészülék típusa: csavarkapocs
Rögzítőfék típusa: kézifék
Vonatfűtés típusa: nincs
Átmenő fék: pneumatikus tuskósfék
Legkisebb pályaívsugár: 50 m
Névleges teljesítmény: 331 kW (450 LE)
Motortípus: MB 836 Bb
Motor szerkezete: hathengeres álló hengerelrendezésű, négyütemű, előkamrás, feltöltött
Névleges fordulatszám: 1450 min-1
Erőátvitel: TH 1-A típ. kétnyomatékmódosítós hidrodinamikus hajtómű + 2 R 16 típ. irány- és fokozatváltó
Üzemanyagkészlet: 1690 kg
Üzemmód: dízel-hidraulikus

Az M43 sorozat a MÁV részére szállított, nem villamosított pályákra szánt közepes terhelhetőségű dízel-hidraulikus mozdony sorozat. Beceneve „Kis-Dacia”.

Története 

A MÁV Romániától rendelt 2 fajta tolató- és mellékvonali mozdonyt, egy erősebbet, a nehezebb tolató és közepes mellékvonali teherforgalom számára, és egy gyengébbet a közepes tolató és könnyű mellékvonali teherforgalom ellátásására. A erősebbik az M47, az gyengébbik az M43-es sorozatszámot kapta.

A gyártónál LDH45 típusjelet kapott mozdonytípust német és osztrák gyártók egyszerű és jól bevált szerkezeti elemeinek licencgyártással előállított elemeiből konstruálta. A licencben gyártott elemek minőségével azonban számos probléma fordult elő főleg az üzembe állítást követően. Ezeket legfőképpen a hanyag megmunkálásra és összeszerelésre lehetett visszavezetni. Így például az elektropneumatikus szelepeknél a gyártás és a szerelés során el nem távolított szennyeződések miatt vezérlési hibák, üzemképtelenségek fordultak elő. Gyakori volt a motorok kenőolajának gázolajjal történő felhígulása, a gázolaj-tápszivattyú megszorulása, ennek következtében az ezt hajtó villanymotor leégése, a gázolajtartályokban és különféle vezetékekben talált fémforgács és festékdarabok szintén egyértelmű gyártási hibára utaltak. A hanyag szerelés miatt gyakoriak voltak az olaj-, gázolaj- és hűtővízfolyások. Szintén igen gyakori volt a hidrosztatika tömlők és az ékszíjak elszakadása, melyek szintén szolgálatképtelenséget okozhattak. A motorok különféle tömítései idő előtt mentek tönkre.

A túlerőltetés következtében a típusnál több esetben fordult elő súlyos motorsérülés. A vezetőfülkét a hajtómű magas zajszintje miatt utólag hangszigetelni kellett.

Felépítése 

Dízelmotor 

Az LDH45 típusba egy 450 lóerő (331 kW) teljesítmény Maybach-Mercedes licenc alapján gyártott, MB 836 Bb típusú, hathengeres álló hengerelrendezésű, feltöltött, előkamrás motort építettek be. A 175 mm furatú és 205 mm löketű motor névleges fordulatszáma 1450 min-1. A motort egy, a brassói Hidromecanica által gyártott BBC-licenc VTR 200 típusú turbó tölti.

Erőátvitel 

A motorhoz egy szintén a Hidromecanica által gyártott TH 1-A típusú (az M31-esekben is alkalmazott Voith L 26/St/V típus licence alapján készült) két egyforma, egymástól mechanikusan elhangolt nyomatékmódosítóból álló hidrodinamikus hajtómű csatlakozik, ehhez pedig egy 2 R 16 típusú mechanikus, az irányváltóval egybeépített tolató-vonali fokozatváltó hajtómű csatlakozik. Ennek kihajtó tengelye a belső kerékpárok 2 A 250 típusú kétlépcsős (elosztó) tengelyhajtóműveket, azok pedig szintén kardánokkal a külső kerékpárok 1 A 250 típusú egylépcsős tengelyhajtóműveit hajtják.

Segédüzemek 

A dízelmotorról ékszíjjal hajtott GI 03/17.05 típusú segédüzemi generátor névleges teljesítménye 5,6–7 kW, feszültsége 20,6–23,7 V. Az 1 C-501 típusú légsűrítőt szintén ékszíj hajtja meg. A hűtőventillátor hidrosztikus hajtású, melynek szivattyúját ugyancsak ékszíjjal hajtja a dízelmotor.

Üzemeltetők Magyarországon 

M43-as Kisterenyén
    • MÁV
      M43 1001–1163[3]
    • GySEV
      M43 2501–2503 (később: MÁV M43 1164–1166)
    • MOL
      A29 (4 db)
    • Dunaferr
      A29 (6 db)
    • Egyéb iparvállalatok
      A29

Üzemeltetők Európában 

  • Románia Románia[4]
    • Societatea Naţională Căile Ferate Române (CFR)
      LDH45-001– (később 86-0001–)
    • Uzuc Ploiesti
      LDH45-023
    • Mechel Campia Turzii
      LDH45-037, 86-0055-3, LDH45-343
    • Constantin Grup
      86-0041-3
    • Rompetrol
      86-0056-1
    • Tehnorail Brasov
      LDH45-119
    • CARB Brasov
      LDH45-151
    • COMAT Focsani
      LDH45-164
    • HF Wiebe
      LDH45-165
    • Salina Praid
      LDH45-251
    • COMAT Iasi
      LDH45-374
    • Logistics Center Romania (LCR)
      LDH45-071
  • Ausztria Ausztria
  • Svájc Svájc
    • Lok Service Burkhardt AG (LSB) (Solvay Chemie Schweiz)
      Em 847 901




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 5
Tegnapi: 115
Heti: 120
Havi: 785
Össz.: 136 096

Látogatottság növelés
Oldal: M43, M47
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »