Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MDmot sorozat a MÁV részére gyártott (eredetileg) hatrészes könnyű mellékvonali motorvonat poggyászmotorkocsija. A szerelvény beceneve „Piroska” vagy „MD”.

MÁV MDa / MDmot
MÁV MDa / MDmot
Pályaszám: motorkocsi:
MDmot 3001–3042[1]
1.o. mellékkocsi:
Ax 10-05 000–039[2]
2.o. mellékkocsi:
Bx 20-05 000–119[3]
vezérlőkocsi:
Btx 27-05 000–039[4]
Gyártó: Ganz–MÁVAG, Budapest
Gyártásban: 19701975
Darabszám: Összesen: 42
40 (betétkocsikkal)
2 (betétkocsik nélkül)
Tengelyelrendezés: motorkocsi: B’B’
mellékkocsi: 2’2’
vezérlőkocsi: 2'2'
Sorozat: MDmot+Bx+(Ax+Bx+)Bx+Btx
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 920 mm
Futókerékátmérő: 920 mm
Legnagyobb sebesség: 70 / 100 km/h[5]
Ütközők közötti hossz: motorkocsi: 15 520 mm
mellékkocsi: 22 400 mm
vezérlőkocsi: 22 060 mm
négyrészes motorvonat: 82 380 mm
ötrészes motorvonat: 104 780 mm
hatrészes motorvonat: 127 180 mm
Magasság: motorkocsi: 4 320 mm
mellékkocsi: 3 860 mm
vezérlőkocsi: 3 860 mm
Szélesség: 2 850 mm
Forgócsaptávolság: motorkocsi: 8 050 mm
mellékkocsi: 15 100 mm
vezérlőkocsi: 14 675 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: motorkocsi: 2 400 mm
mellékkocsi: 2 300 mm
vezérlőkocsi: 2 300 mm
Össztengelytávolság: motorkocsi: 10 450 mm
mellékkocsi: 17 400 mm
vezérlőkocsi: 16 975 mm
Szolgálati tömeg: motorkocsi: 41 t
mellékkocsi: 29 t
vezérlőkocsi: 32,5 t
négyrészes motorvonat: 131,5 t
ötrészes motorvonat: 160,5 t
hatrészes motorvonat: 189,5 t
Legnagyobb tengelyterhelés: 10,5 t
Hajtás: kardános, kúpkerekes
Sebességmérő: TELOC-RT 12
Vezérlés: szinkronvezérlés max. 2 motorvonatig
Kapcsolókészülék típusa: csavarkapocs
Rögzítőfék típusa: kézifék
Vonatfűtés típusa: villamos, 1500 / 1350 V 50 Hz[6]
Átmenő fék: pneumatikus tuskósfék
Vonatbefolyásoló rendszer: Éberségi / EÉVB
Legkisebb pályaívsugár: 150 m (üzemszerűen)
100 m (műhelyben)
Névleges teljesítmény: 588 kW (800 LE)[7]
Vontató teljesítmény: 537 kW (730 LE)
Motortípus: GanzMÁVAG 12 VFE 17/24[8]
Motor szerkezete: 12 hengeres V-hengerelrendezésű, négyütemű, feltöltött előkamrás[9]
Névleges fordulatszám: 1250 min-1[10]
Erőátvitel: eredetileg: GanzMÁVAG HM 612-22 típ. hidromechanikus 1+2 fokozatú
később részben: Ganz–David Brown H 82 típ. hidrodinamikus, 2 db hidraulikusan elhangolt nyomatékmódosítóval
Ülőhelyek száma: motorkocsi: 0+0(+0)[11]
1.o. mellékkocsi: 60+0(+2)
2.o. mellékkocsi: 0+80(+4)
vezérlőkocsi: 0+56(+2)
négyrészes motorvonat: 0+216(+10)
ötrészes motorvonat: 60+216(+12)
hatrészes motorvonat: 60+296(+16)
Padlómagasság: 1 230 mm
Alacsonypadlós rész (%): 0
Osztályok: összeállítástól függően: 2. vagy 1. és 2.
Üzemmód: eredetileg: dízel-hidromechanikus
később részben: dízel-hidraulikus

Története 

Az MDmot egy dízel-hidraulikus hajtású, távvezérlő berendezéssel ellátott poggyászteres motorkocsi. Saját zárt ingaszerelvényével közlekedik, de a poggyászmotorkocsi felhasználható könnyű vonatok továbbítására is (bár ez nem volt jellemző). MDmot 3022 és 3027 tehervonatok továbbítását ill. javítás alatt álló motorkocsik pótlását szolgálták. A 40 db szerelvényhez 42 db mozdony készült, az eredeti szerelvény-összeállításuk MDmot poggyászmotorkocsi + Ax 1.o. mellékkocsi + 3 db Bx 2.o. mellékkocsi + Btx vezérlőállásos 2.o mellékkocsi (vezérlőkocsi) volt. A vonat 1500 V-os fűtését a vezérlőkocsiban elhelyezett dízelmotor és generátor biztosította. Későbbiekben a szerelvények rövidebbek lettek, a mellékkocsikat más vonatokban is használták. Ma már csak többnyire az Alföld néhany mellékvonalán találkozhatunk velük Debrecen környékén, illetve Pécs körül. Korábban a Szentes körüli mellékvonalak meghatározó járműve volt, azonban az orosz gyártmányú 6341 sorozatú (becenevén: Uzsgyi) motorkocsik innen kiváltották őket. Állapotuk és koruk miatt folyamatosan selejtezik a gépeket. 2007-re 19 darabra csökkent az MD mozdonyok száma.


















Az MDmot poggyászmotorkocsi…
…és vezérlőkocsija

MDmot vonatok eredeti összeállítása 

Vontató motorkocsi Betétkocsik 2. o. Betétkocsi 1. o. Vezérlőkocsi
MDmot 3001 20-05 000 20-05 001 10-05 000 20-05 002 27-05 000
MDmot 3002 20-05 003 20-05 004 20-05 005 10-05 001 27-05 001
MDmot 3003 20-05 006 20-05 007 20-05 008 10-05 002 27-05 002
MDmot 3004 20-05 009 20-05 010 20-05 011 10-05 003 27-05 003
MDmot 3005 20-05 012 20-05 013 20-05 014 10-05 004 27-05 004
MDmot 3006 20-05 015 20-05 016 20-05 017 10-05 005 27-05 005
MDmot 3007 20-05 018 20-05 019 20-05 020 10-05 006 27-05 006
MDmot 3008 20-05 021 20-05 022 20-05 023 10-05 007 27-05 007
MDmot 3009 20-05 024 20-05 025 20-05 026 10-05 008 27-05 008
MDmot 3010 20-05 027 20-05 028 20-05 029 10-05 009 27-05 009
MDmot 3011 20-05 030 20-05 031 20-05 032 10-05 010 27-05 010
MDmot 3012 20-05 033 20-05 034 20-05 035 10-05 011 27-05 011
MDmot 3013 20-05 036 20-05 037 20-05 038 10-05 012 27-05 012
MDmot 3014 20-05 039 20-05 040 20-05 041 10-05 013 27-05 013
MDmot 3015 20-05 042 20-05 043 20-05 044 10-05 014 27-05 014
MDmot 3016 20-05 045 20-05 046 20-05 047 10-05 015 27-05 015
MDmot 3017 20-05 048 20-05 049 20-05 050 10-05 016 27-05 016
MDmot 3018 20-05 051 20-05 052 20-05 053 10-05 017 27-05 017
MDmot 3019 20-05 054 20-05 055 20-05 056 10-05 018 27-05 018
MDmot 3020 20-05 057 20-05 058 20-05 059 10-05 019 27-05 019
MDmot 3021 20-05 060 20-05 061 20-05 062 10-05 020 27-05 020
MDmot 3022




MDmot 3023 20-05 063 20-05 064 20-05 065 10-05 021 27-05 021
MDmot 3024 20-05 066 20-05 067 20-05 068 10-05 022 27-05 022
MDmot 3025 20-05 069 20-05 070 20-05 071 10-05 023 27-05 023
MDmot 3026 20-05 072 20-05 073 20-05 074 10-05 024 27-05 024
MDmot 3027




MDmot 3028 20-05 075 20-05 076 20-05 077 10-05 025 27-05 025
MDmot 3029 20-05 078 20-05 079 20-05 080 10-05 026 27-05 026
MDmot 3030 20-05 081 20-05 082 20-05 083 10-05 027 27-05 027
MDmot 3031 20-05 084 20-05 085 20-05 086 10-05 028 27-05 028
MDmot 3032 20-05 087 20-05 088 20-05 089 10-05 029 27-05 029
MDmot 3033 20-05 090 20-05 091 20-05 092 10-05 030 27-05 030
MDmot 3034 20-05 093 20-05 094 20-05 095 10-05 031 27-05 031
MDmot 3035 20-05 096 20-05 097 20-05 098 10-05 032 27-05 032
MDmot 3036 20-05 099 20-05 100 20-05 101 10-05 033 27-05 033
MDmot 3037 20-05 102 20-05 103 20-05 104 10-05 034 27-05 034
MDmot 3038 20-05 105 20-05 106 20-05 107 10-05 035 27-05 035
MDmot 3039 20-05 108 20-05 109 20-05 110 10-05 036 27-05 036
MDmot 3040 20-05 111 20-05 112 20-05 113 10-05 037 27-05 037
MDmot 3041 20-05 114 20-05 115 20-05 116 10-05 038 27-05 038
MDmot 3042 20-05 117 20-05 118 20-05 119 10-05 039 27-05 039



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 20
Tegnapi: 56
Heti: 220
Havi: 852
Össz.: 143 534

Látogatottság növelés
Oldal: MDa,MDmot
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »