forrás: wikipédia
MDmot sorozat a MÁV részére gyártott (eredetileg) hatrészes könnyű mellékvonali motorvonat poggyászmotorkocsija. A szerelvény beceneve „Piroska” vagy „MD”.
|
|
---|---|
Pályaszám: | motorkocsi: MDmot 3001–3042[1] 1.o. mellékkocsi: Ax 10-05 000–039[2] 2.o. mellékkocsi: Bx 20-05 000–119[3] vezérlőkocsi: Btx 27-05 000–039[4] |
Gyártó: | Ganz–MÁVAG, Budapest |
Gyártásban: | 1970–1975 |
Darabszám: | Összesen: 42 40 (betétkocsikkal) 2 (betétkocsik nélkül) |
Tengelyelrendezés: | motorkocsi: B’B’ mellékkocsi: 2’2’ vezérlőkocsi: 2'2' |
Sorozat: | MDmot+Bx+(Ax+Bx+)Bx+Btx |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Hajtókerékátmérő: | 920 mm |
Futókerékátmérő: | 920 mm |
Legnagyobb sebesség: | 70 / 100 km/h[5] |
Ütközők közötti hossz: | motorkocsi: 15 520 mm mellékkocsi: 22 400 mm vezérlőkocsi: 22 060 mm négyrészes motorvonat: 82 380 mm ötrészes motorvonat: 104 780 mm hatrészes motorvonat: 127 180 mm |
Magasság: | motorkocsi: 4 320 mm mellékkocsi: 3 860 mm vezérlőkocsi: 3 860 mm |
Szélesség: | 2 850 mm |
Forgócsaptávolság: | motorkocsi: 8 050 mm mellékkocsi: 15 100 mm vezérlőkocsi: 14 675 mm |
Tengelytáv forgóvázon belül: | motorkocsi: 2 400 mm mellékkocsi: 2 300 mm vezérlőkocsi: 2 300 mm |
Össztengelytávolság: | motorkocsi: 10 450 mm mellékkocsi: 17 400 mm vezérlőkocsi: 16 975 mm |
Szolgálati tömeg: | motorkocsi: 41 t mellékkocsi: 29 t vezérlőkocsi: 32,5 t négyrészes motorvonat: 131,5 t ötrészes motorvonat: 160,5 t hatrészes motorvonat: 189,5 t |
Legnagyobb tengelyterhelés: | 10,5 t |
Hajtás: | kardános, kúpkerekes |
Sebességmérő: | TELOC-RT 12 |
Vezérlés: | szinkronvezérlés max. 2 motorvonatig |
Kapcsolókészülék típusa: | csavarkapocs |
Rögzítőfék típusa: | kézifék |
Vonatfűtés típusa: | villamos, 1500 / 1350 V 50 Hz[6] |
Átmenő fék: | pneumatikus tuskósfék |
Vonatbefolyásoló rendszer: | Éberségi / EÉVB |
Legkisebb pályaívsugár: | 150 m (üzemszerűen) 100 m (műhelyben) |
Névleges teljesítmény: | 588 kW (800 LE)[7] |
Vontató teljesítmény: | 537 kW (730 LE) |
Motortípus: | Ganz–MÁVAG 12 VFE 17/24[8] |
Motor szerkezete: | 12 hengeres V-hengerelrendezésű, négyütemű, feltöltött előkamrás[9] |
Névleges fordulatszám: | 1250 min-1[10] |
Erőátvitel: | eredetileg: Ganz–MÁVAG HM 612-22 típ. hidromechanikus 1+2 fokozatú később részben: Ganz–David Brown H 82 típ. hidrodinamikus, 2 db hidraulikusan elhangolt nyomatékmódosítóval |
Ülőhelyek száma: | motorkocsi: 0+0(+0)[11] 1.o. mellékkocsi: 60+0(+2) 2.o. mellékkocsi: 0+80(+4) vezérlőkocsi: 0+56(+2) négyrészes motorvonat: 0+216(+10) ötrészes motorvonat: 60+216(+12) hatrészes motorvonat: 60+296(+16) |
Padlómagasság: | 1 230 mm |
Alacsonypadlós rész (%): | 0 |
Osztályok: | összeállítástól függően: 2. vagy 1. és 2. |
Üzemmód: | eredetileg: dízel-hidromechanikus később részben: dízel-hidraulikus |
Az MDmot egy dízel-hidraulikus hajtású, távvezérlő berendezéssel ellátott poggyászteres motorkocsi. Saját zárt ingaszerelvényével közlekedik, de a poggyászmotorkocsi felhasználható könnyű vonatok továbbítására is (bár ez nem volt jellemző). MDmot 3022 és 3027 tehervonatok továbbítását ill. javítás alatt álló motorkocsik pótlását szolgálták. A 40 db szerelvényhez 42 db mozdony készült, az eredeti szerelvény-összeállításuk MDmot poggyászmotorkocsi + Ax 1.o. mellékkocsi + 3 db Bx 2.o. mellékkocsi + Btx vezérlőállásos 2.o mellékkocsi (vezérlőkocsi) volt. A vonat 1500 V-os fűtését a vezérlőkocsiban elhelyezett dízelmotor és generátor biztosította. Későbbiekben a szerelvények rövidebbek lettek, a mellékkocsikat más vonatokban is használták. Ma már csak többnyire az Alföld néhany mellékvonalán találkozhatunk velük Debrecen környékén, illetve Pécs körül. Korábban a Szentes körüli mellékvonalak meghatározó járműve volt, azonban az orosz gyártmányú 6341 sorozatú (becenevén: Uzsgyi) motorkocsik innen kiváltották őket. Állapotuk és koruk miatt folyamatosan selejtezik a gépeket. 2007-re 19 darabra csökkent az MD mozdonyok száma.
Vontató motorkocsi | Betétkocsik 2. o. | Betétkocsi 1. o. | Vezérlőkocsi | ||
MDmot 3001 | 20-05 000 | 20-05 001 | 10-05 000 | 20-05 002 | 27-05 000 |
MDmot 3002 | 20-05 003 | 20-05 004 | 20-05 005 | 10-05 001 | 27-05 001 |
MDmot 3003 | 20-05 006 | 20-05 007 | 20-05 008 | 10-05 002 | 27-05 002 |
MDmot 3004 | 20-05 009 | 20-05 010 | 20-05 011 | 10-05 003 | 27-05 003 |
MDmot 3005 | 20-05 012 | 20-05 013 | 20-05 014 | 10-05 004 | 27-05 004 |
MDmot 3006 | 20-05 015 | 20-05 016 | 20-05 017 | 10-05 005 | 27-05 005 |
MDmot 3007 | 20-05 018 | 20-05 019 | 20-05 020 | 10-05 006 | 27-05 006 |
MDmot 3008 | 20-05 021 | 20-05 022 | 20-05 023 | 10-05 007 | 27-05 007 |
MDmot 3009 | 20-05 024 | 20-05 025 | 20-05 026 | 10-05 008 | 27-05 008 |
MDmot 3010 | 20-05 027 | 20-05 028 | 20-05 029 | 10-05 009 | 27-05 009 |
MDmot 3011 | 20-05 030 | 20-05 031 | 20-05 032 | 10-05 010 | 27-05 010 |
MDmot 3012 | 20-05 033 | 20-05 034 | 20-05 035 | 10-05 011 | 27-05 011 |
MDmot 3013 | 20-05 036 | 20-05 037 | 20-05 038 | 10-05 012 | 27-05 012 |
MDmot 3014 | 20-05 039 | 20-05 040 | 20-05 041 | 10-05 013 | 27-05 013 |
MDmot 3015 | 20-05 042 | 20-05 043 | 20-05 044 | 10-05 014 | 27-05 014 |
MDmot 3016 | 20-05 045 | 20-05 046 | 20-05 047 | 10-05 015 | 27-05 015 |
MDmot 3017 | 20-05 048 | 20-05 049 | 20-05 050 | 10-05 016 | 27-05 016 |
MDmot 3018 | 20-05 051 | 20-05 052 | 20-05 053 | 10-05 017 | 27-05 017 |
MDmot 3019 | 20-05 054 | 20-05 055 | 20-05 056 | 10-05 018 | 27-05 018 |
MDmot 3020 | 20-05 057 | 20-05 058 | 20-05 059 | 10-05 019 | 27-05 019 |
MDmot 3021 | 20-05 060 | 20-05 061 | 20-05 062 | 10-05 020 | 27-05 020 |
MDmot 3022 | |||||
MDmot 3023 | 20-05 063 | 20-05 064 | 20-05 065 | 10-05 021 | 27-05 021 |
MDmot 3024 | 20-05 066 | 20-05 067 | 20-05 068 | 10-05 022 | 27-05 022 |
MDmot 3025 | 20-05 069 | 20-05 070 | 20-05 071 | 10-05 023 | 27-05 023 |
MDmot 3026 | 20-05 072 | 20-05 073 | 20-05 074 | 10-05 024 | 27-05 024 |
MDmot 3027 | |||||
MDmot 3028 | 20-05 075 | 20-05 076 | 20-05 077 | 10-05 025 | 27-05 025 |
MDmot 3029 | 20-05 078 | 20-05 079 | 20-05 080 | 10-05 026 | 27-05 026 |
MDmot 3030 | 20-05 081 | 20-05 082 | 20-05 083 | 10-05 027 | 27-05 027 |
MDmot 3031 | 20-05 084 | 20-05 085 | 20-05 086 | 10-05 028 | 27-05 028 |
MDmot 3032 | 20-05 087 | 20-05 088 | 20-05 089 | 10-05 029 | 27-05 029 |
MDmot 3033 | 20-05 090 | 20-05 091 | 20-05 092 | 10-05 030 | 27-05 030 |
MDmot 3034 | 20-05 093 | 20-05 094 | 20-05 095 | 10-05 031 | 27-05 031 |
MDmot 3035 | 20-05 096 | 20-05 097 | 20-05 098 | 10-05 032 | 27-05 032 |
MDmot 3036 | 20-05 099 | 20-05 100 | 20-05 101 | 10-05 033 | 27-05 033 |
MDmot 3037 | 20-05 102 | 20-05 103 | 20-05 104 | 10-05 034 | 27-05 034 |
MDmot 3038 | 20-05 105 | 20-05 106 | 20-05 107 | 10-05 035 | 27-05 035 |
MDmot 3039 | 20-05 108 | 20-05 109 | 20-05 110 | 10-05 036 | 27-05 036 |
MDmot 3040 | 20-05 111 | 20-05 112 | 20-05 113 | 10-05 037 | 27-05 037 |
MDmot 3041 | 20-05 114 | 20-05 115 | 20-05 116 | 10-05 038 | 27-05 038 |
MDmot 3042 | 20-05 117 | 20-05 118 | 20-05 119 | 10-05 039 | 27-05 039 |