Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV M38
Iparvasúti A24
MÁV M38Iparvasúti A24
Pályaszám: M38,2001–2007
Gyártó: Magyar Vagon és Gépgyár, Győr
Gyártásban: 19601961.
Darabszám: 7
Tengelyelrendezés: C
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 920 mm
Indító vonóerő: 110 / 65 kN
Legnagyobb sebesség: tolató fokozatban: 30 km/h
vonali fokozatban: 60 km/h
Ütközők közötti hossz: 8 850 mm
Magasság: 4 350 mm
Szélesség: 3 020 mm
Össztengelytávolság: 4 000 mm
Szolgálati tömeg: 32 t
Legnagyobb tengelyterhelés: 10,7 t
Hajtás: kardános, kúpkerekes
Kapcsolókészülék típusa: csavarkapocs
Rögzítőfék típusa: kézifék
Vonatfűtés típusa: nincs
Dinamikus fék típusa: hidrodinamikus
Átmenő fék: pneumatikus tuskósfék
Legkisebb pályaívsugár: 80 m
Névleges teljesítmény: 200 kW (270 LE)
Motortípus: Ganz-MVG 12 JV 13,5/17
Motor szerkezete: 12 hengeres V-hengerelrendezésű előkamrás szívó dízelmotor
Névleges fordulatszám: 1 500 min-1
Erőátvitel: UVA SRM DS 1 hidromechnanikus 2+1 fokozatú
Üzemmód: dízel-hidromechanikus

Az M38 tolatómozdonyokat a Magyar Vagon– és Gépgyár gyártotta 1960 és 1961 között Rába M060 és M061-es gyári típusjellel. Vontatási feladata: könnyű tolatószolgálat, mellékvonali tehervonatok továbbítása.

Története 

1960–61-ben gyártottak 7 darabot. A 70-es évek közepén 5 darabot selejteztek, 2 darab pedig ipari mozdony lett, A24-es sorozatjellel.

Szerkezete 

Járműszerkezet 

A kerékpárok acélöntésű tárcsákkal, cserélhető abroncsokkal, külső elrendezésű gördülőcsapágyakkal készültek. A tengelyhajtás homlokkerék- és kúpkerékpárból áll és a sebességváltó elosztóházából kapja a hajtást kardántengelyen keresztül. Az alvázkeret lemezből, hegesztett kivitelben készült, MÁV-szabvány szerinti ütközőkkel és csavarrugós vonókészülékkel. A mozdony 6 db lemezrugóra támaszkodik, melyek a tengelyterhelés egyenletes elosztására himbás kiegyenlítőkarral van ellátva. A géptérburkolat lemezből és idomvasakból, hegesztett kivitelben készült. A vezetőfülke jól szigetelt, padlója fából készült. A géptér burkolata könnyen leemelhető. A vezetőálláson valamennyi kezelőszerv, az átmenő légfék vezetői szelepe kivételével a vezetőfülke mindkét oldalán megtalálhat, így a mozdony mindkét oldalról kényelmesen vezethető. A vezérlőasztal mindkét oldalán egy-egy közös tengelyre szerelt kerék van a motortöltés szabályozására és a vezérlési műveletekhez. A tolató-vonali fokozatváltó vezértolattyúját az asztalon helyezték el, akárcsak az össze műszert magába foglaló műszerfalat.


Gépi berendezés 

A mozdony erőforrása egy Ganz-MVG 12 JV 13,5/17 típusú 12 hengeres V-elrendezésű GanzJendrassik rendszerű előkamrás szívó dízelmotor[1], mely gumirugókra támaszkodik. Az üzemanyagot egy, a motortérben elhelyezett 150 literes és egy, a vezetőfülke alatt lévő tartályban helyezték el. A dízelmotor előkardánnal hajt egy gyorsító előtétet, mely az UVA SRM DS 1 típusú hidromechanikus hajtóműhöz csatlakozik. A hajtómű egy hidrodinamikus nyomatékmódosítóból és egy úgynevezett hamis bolygóműből, valamint egy ferodobetétes tengelykapcsolóból áll. A hidrodinamikus nyomatékmódosító vezetőkereke szalagfékkel rögzíthető/oldható. Az első fokozatban a vezetőkerék szabadon forog, a turbinakerékkel ellentétes irányban. A vezetőkeréken keletkező nyomatékon a bolygókeréken és a belső fogazású dobon keresztül átadja a turbina- (kimenő-) tengelyre, így a hajtómű kis mérete ellenére viszonylag nagy nyomatékot tud átvinni. A bolygókerekek közben álló tengelyeik körül forognak, de a napkeréken nem gördülnek körül. A második fokozat a maximális sebesség 72%-ánál kapcsolódik. Ilyenkor a vezetőkerék a házhoz rögzül, így a nyomatékmódosító a hagyományos módon működik. Ekkor a bolygókerekek már körbegördülnek az álló napkeréken. A harmadik fokozatban a ferodobetétes tengelykapcsoló a szivattyú- (bemenő-) és a turbina- (kimenő-) tengely között mechanikus kapcsolatot hoz létre, azaz a harmadik fokozat jó hatásfokú direkt fokozat. A hajtóművel hidrodinamikus fékezés is lehetséges. A hajtómű közvetlen kapcsolódik a homlokfogaskerekes irány- és fokozatváltóhoz, melyek csak álló helyzetben kapcsolhatók.
A levegőellátást egy 1100 l/min teljesítőképességű Ganz Mk 135 típusú dugattyús légsűrítő biztosítja, a villamos fogyasztókat egy 2,2 kW-os töltődinamó és a 310 Ah-s 24 V-os akkumulátor látja el. Mind a légsűrítőt, mind a töltődinamót, mind a hűtőventilátort egy gumirugós alapra elhelyezett mechanikus elosztóhajtással a dízelmotorról táplálják.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 52
Tegnapi: 20
Heti: 127
Havi: 759
Össz.: 143 441

Látogatottság növelés
Oldal: M38
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »