forrás: wikipédia
Iparvasúti A24 |
|
|---|---|
| Pályaszám: | M38,2001–2007 |
| Gyártó: | Magyar Vagon és Gépgyár, Győr |
| Gyártásban: | 1960–1961. |
| Darabszám: | 7 |
| Tengelyelrendezés: | C |
| Nyomtávolság: | 1 435 mm |
| Hajtókerékátmérő: | 920 mm |
| Indító vonóerő: | 110 / 65 kN |
| Legnagyobb sebesség: | tolató fokozatban: 30 km/h vonali fokozatban: 60 km/h |
| Ütközők közötti hossz: | 8 850 mm |
| Magasság: | 4 350 mm |
| Szélesség: | 3 020 mm |
| Össztengelytávolság: | 4 000 mm |
| Szolgálati tömeg: | 32 t |
| Legnagyobb tengelyterhelés: | 10,7 t |
| Hajtás: | kardános, kúpkerekes |
| Kapcsolókészülék típusa: | csavarkapocs |
| Rögzítőfék típusa: | kézifék |
| Vonatfűtés típusa: | nincs |
| Dinamikus fék típusa: | hidrodinamikus |
| Átmenő fék: | pneumatikus tuskósfék |
| Legkisebb pályaívsugár: | 80 m |
| Névleges teljesítmény: | 200 kW (270 LE) |
| Motortípus: | Ganz-MVG 12 JV 13,5/17 |
| Motor szerkezete: | 12 hengeres V-hengerelrendezésű előkamrás szívó dízelmotor |
| Névleges fordulatszám: | 1 500 min-1 |
| Erőátvitel: | UVA SRM DS 1 hidromechnanikus 2+1 fokozatú |
| Üzemmód: | dízel-hidromechanikus |
Az M38 tolatómozdonyokat a Magyar Vagon– és Gépgyár gyártotta 1960 és 1961 között Rába M060 és M061-es gyári típusjellel. Vontatási feladata: könnyű tolatószolgálat, mellékvonali tehervonatok továbbítása.
1960–61-ben gyártottak 7 darabot. A 70-es évek közepén 5 darabot selejteztek, 2 darab pedig ipari mozdony lett, A24-es sorozatjellel.
A kerékpárok acélöntésű tárcsákkal, cserélhető abroncsokkal, külső elrendezésű gördülőcsapágyakkal készültek. A tengelyhajtás homlokkerék- és kúpkerékpárból áll és a sebességváltó elosztóházából kapja a hajtást kardántengelyen keresztül. Az alvázkeret lemezből, hegesztett kivitelben készült, MÁV-szabvány szerinti ütközőkkel és csavarrugós vonókészülékkel. A mozdony 6 db lemezrugóra támaszkodik, melyek a tengelyterhelés egyenletes elosztására himbás kiegyenlítőkarral van ellátva. A géptérburkolat lemezből és idomvasakból, hegesztett kivitelben készült. A vezetőfülke jól szigetelt, padlója fából készült. A géptér burkolata könnyen leemelhető. A vezetőálláson valamennyi kezelőszerv, az átmenő légfék vezetői szelepe kivételével a vezetőfülke mindkét oldalán megtalálhat, így a mozdony mindkét oldalról kényelmesen vezethető. A vezérlőasztal mindkét oldalán egy-egy közös tengelyre szerelt kerék van a motortöltés szabályozására és a vezérlési műveletekhez. A tolató-vonali fokozatváltó vezértolattyúját az asztalon helyezték el, akárcsak az össze műszert magába foglaló műszerfalat.
A mozdony erőforrása egy Ganz-MVG 12 JV 13,5/17 típusú 12 hengeres V-elrendezésű Ganz–Jendrassik rendszerű előkamrás szívó dízelmotor[1],
mely gumirugókra támaszkodik. Az üzemanyagot egy, a
motortérben elhelyezett 150 literes és egy, a
vezetőfülke alatt lévő tartályban helyezték
el. A dízelmotor előkardánnal hajt egy
gyorsító előtétet, mely az UVA SRM DS 1
típusú hidromechanikus hajtóműhöz
csatlakozik. A hajtómű egy hidrodinamikus
nyomatékmódosítóból és egy
úgynevezett hamis bolygóműből, valamint egy
ferodobetétes tengelykapcsolóból áll. A
hidrodinamikus nyomatékmódosító
vezetőkereke szalagfékkel rögzíthető/oldható.
Az első fokozatban a vezetőkerék szabadon forog, a
turbinakerékkel ellentétes irányban. A
vezetőkeréken keletkező nyomatékon a
bolygókeréken és a belső fogazású
dobon keresztül átadja a turbina- (kimenő-) tengelyre,
így a hajtómű kis mérete ellenére
viszonylag nagy nyomatékot tud átvinni. A
bolygókerekek közben álló tengelyeik
körül forognak, de a napkeréken nem
gördülnek körül. A második fokozat a
maximális sebesség 72%-ánál
kapcsolódik. Ilyenkor a vezetőkerék a házhoz
rögzül, így a
nyomatékmódosító a hagyományos
módon működik. Ekkor a bolygókerekek már
körbegördülnek az álló napkeréken.
A harmadik fokozatban a ferodobetétes
tengelykapcsoló a szivattyú- (bemenő-) és a
turbina- (kimenő-) tengely között mechanikus kapcsolatot hoz
létre, azaz a harmadik fokozat jó hatásfokú
direkt fokozat. A hajtóművel hidrodinamikus
fékezés is lehetséges. A hajtómű
közvetlen kapcsolódik a homlokfogaskerekes irány-
és fokozatváltóhoz, melyek csak álló
helyzetben kapcsolhatók.
A levegőellátást egy 1100 l/min
teljesítőképességű Ganz Mk 135
típusú dugattyús légsűrítő
biztosítja, a villamos fogyasztókat egy 2,2 kW-os
töltődinamó és a 310 Ah-s 24 V-os akkumulátor
látja el. Mind a légsűrítőt, mind a
töltődinamót, mind a hűtőventilátort egy
gumirugós alapra elhelyezett mechanikus
elosztóhajtással a dízelmotorról
táplálják.