Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV M61
MÁV M61
Gyártó: NoHABNydqvist och Holm Aktiebolag (Svédország)
Gyártásban: 19631964
Tengelyelrendezés: Co'Co'
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 1 040 mm
Legnagyobb sebesség: 105 km/h
Ütközők közötti hossz: 18 900 mm
Magasság: 4 000 mm
Szélesség: 4 000 mm
Forgócsaptávolság: 10 300 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: 4 000 mm
Szolgálati tömeg: 106 tonna
Névleges teljesítmény: 1 435 kW (1950 Le)

Az MÁV M61 sorozat a MÁV részére szállított fővonali dízel-villamos mozdony sorozat. Kultikus jármű. Beceneve „NOHAB”, a gyártója nevéből.

Története 

Az 1950-es évek végén, az 1960-as évek elején a gőzvontatás aránya a hazai vasútvonalakon igen magas, 85%-os volt. A korszerűsítés megkívánta nagy teljesítményű dízelmozdonyok forgalomba állítását, azonban a magyar ipar abban az időben nem volt felkészülve ilyen vasúti járművek gyártására. Ezért a MÁV illetékes szakemberei pályázatot írtak ki fővonali mozdony beszerzésére. A felhívásra 17 cég jelentkezett 30 típussal. A pályázók közül két cég, a német Krauss-Maffei, valamint a svéd NOHAB mozdonyai kaptak lehetőséget magyarországi vasútvonalakon történő kipróbálásra 1960-ban. Végül az ajánlatok közül a MÁV választása az utóbbira esett, a mozdony technikai kiforrottsága, kevesebb karbantartást igénylő szerkezeti felépítése miatt, valamint azért, mert a típusban alkalmazott motorból világszerte már több ezer darab üzemelt.

A mozdonyból a MÁV összesen 20 darabot vásárolt. Annak ellenére, hogy a NOHAB gyár készen állt volna további járművek gyártására és leszállítására, a politikai körülmények nem tették lehetővé a beszerzésüket. A MÁV ezt követően a szovjet gyártmányú M62 sorozatszámú "Szergej" vásárlása mellett döntött.

Az M61-es mozdonyok elsősorban gyorsvonatokat továbbítottak, Budapest és a vidéki nagyvárosok között. Ennek oka főként az volt, hogy a mozdonyok rendelkeztek a vonatok fűtéséhez szükséges gőzfejlesztővel (abban az időben a személykocsik még nem villamos fűtésűek voltak). Az 1970-es és 1980-as években a villamos vontatás térnyerésével a mozdonyok egyre több vonalról kiszorultak, helyüket a V43 (Szili) és a V63 (Gigant) villamos mozdonyok vették át. Az 1980-as és 1990-es években főként a Balaton északi partján teljesítettek szolgálatot.

A típus menetrend szerinti forgalomban 2000. december 21-én közlekedett utoljára Magyarországon.

A 20 mozdonyból jelenleg 6 üzemképes

  • M61-001 – Üzemképes, a MÁV-nosztalgia fűtőház tagja (Magyar Vasúttörténeti Park) [1]
  • M61-002 – Selejtezve: 2001. november 7. Az üres mozdonyszekrény 2005. március 3. óta a NOHAB-GM Alapítvány tulajdona.
  • M61-003 – Selejtezve: 1988. december 21. (motorját a 010-esbe helyezték át)
  • M61-004 – 1999. június 4-én Badacsonylábdihegynél baleset következtében megrongálódott, selejtezve: 1999. november 23. (A mozdony egyik felét a Közlekedési Múzeum oldalánál állították ki.) [2]
  • M61-005 – Selejtezve: 1991. október 24.
  • M61-006 – Üzemképes, a MÁV Nosztalgia Kft. tulajdona (Magyar Vasúttörténeti Park)
  • M61-007 – Selejtezve: 1989. szeptember 15.
  • M61-008 – Selejtezve: 1997. január 15.
  • M61-009 – Selejtezve: 1987. november 22.
  • M61-010 – Üzemképes, a NOHAB-GM Alapítvány tulajdonában, folyamatos felújítás alatt áll, futási engedély szükségeltetik a forgalomban való üzemeléséhez. [3]
  • M61-011 – Selejtezve: 1991. november 24.
  • M61-012 – Selejtezve: 1994. január 19.
  • M61-013 – Selejtezve: 1999. február 10.
  • M61-014 – Selejtezve: 1997. január 15.
  • M61-015 – Selejtezve: 1994. január 19.
  • M61-016 – Selejtezve: 1988. június 15.
  • M61-017 – Pályafenntartási célokat szolgál, 2761-017 pályaszámmal (Új fogaskerék áttétellel 120 km óra sebességre képes. Villamos fűtőgenerátor került bele mérőkocsi fűtéséhez, amit kék csík jelez az oldalán. 2008-ban a csíksomlyói búcsúra tartó különvonatot vitte Romániába)
  • M61-018 – Selejtezve: 1992. november 12. (motorját a 004-esbe helyezték át)
  • M61-019 – Üzemképes, a MÁV Nosztalgia Kft. tulajdona (Magyar Vasúttörténeti Park)
  • M61-020 – Üzemképes, a MÁV nosztalgia-fűtőház tagja (Magyar Vasúttörténeti Park)

Műszaki felépítés 

A mozdonyban egy 1435 kW teljesítményű, kétütemű, 16 hengeres, V hengerelrendezésű motor található. Hagyományos hajtásrendszerrel rendelkezik, amelyben az egyenáramú főgenerátor termeli a vontatómotorok részére szükséges villamos áramot (600 V). A két forgóvázban összesen hat vontatómotor került elhelyezésre. A mozdonyba beépített Vapor-Clarkson OK4616 gőzfejlesztő 800 kg gőzt képes fejleszteni óránként.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 64
Tegnapi: 20
Heti: 139
Havi: 771
Össz.: 143 453

Látogatottság növelés
Oldal: M61
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »