Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

MÁV M31
MÁV M31
Gyártó: Ganz–MÁVAG
Gyártásban: 19581960
Gyári típusjel: DHM1, DHM2
Tengelyelrendezés: C
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 1 225 mm
Legnagyobb sebesség: 62 km/h
Ütközők közötti hossz: 10 095 mm
Magasság: 4 105 mm
Szélesség: 3 000 mm
Szolgálati tömeg: 45 tonna
Névleges teljesítmény: 331 kW

Az M31 sorozat a MÁV részére szállított, nem villamosított pályákra szánt tolatási munkák elvégzésére készített dízel-hidraulikus tolatómozdony-sorozat. Beceneve: „Zetor”.

A mozdonyok iparvasúti jelőlése A23.

Története 

A tolatószolgálatra és tehervonatok továbbítására készült Ganz–MÁVAG gyártmányú, M31 sorozatú hidraulikus hajtásrendszerű dízelmozdonyok beszerzése a MÁV részére 1958-ban kezdődött. 1960-ig 53 db készült, ezek egy része ipari szolgálatban áll, ma 5–6 darab üzemképes.

Vezérlés 

A mozdony vezérlése elektropneumatikus rendszerű. Ez lehetővé teszi két mozdony összekapcsolását, és egy vezetőfülkéből való vezérlését (távvezérlés).

Egyiptom

Ezt a mozdonytípust a Ganz–MÁVAG eredetileg Egyiptomnak szállította.

Motorhibák 

A mozdonyok a beszerzést követő 3-4 évben nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ez elsősorban üzemi problémákra vezethető vissza. A legnagyobb nehézségeket többek között a mozdonyokba épített, akkor még kiforratlan dízelmotor típus okozta. Ezeket a hibákat azonban fokozatos korszerűsítéssel sikerült kiküszöbölni.

BHÉV 

13 db DHM2 típusú mozdonyt a BHÉV is vásárolt 1959-ben. A mozdonyok a DL XII sorozatszámot kapták, és a BHÉV igényeinek megfelelően központi ütközővel és Lambertsen-fékkel látták el őket. Továbbá a sorozat néhány darabja vonatfűtő áramszedővel is fel lett szerelve. Ezek a mozdonyok azonban több szempontból sem feleltek meg a BHÉV számára. A korábban az egyenáramú-, és dízel-villamos motorkocsik és mozdonyok karbantartására berendezkedett szereldék technológiai rendjébe nem illeszkedtek a dízel-hidraulikus erőátvitelű mozdonyok. Másrészt a már korábban említett üzemi problémák miatt. A BHÉV végül 1964 és 1965 között elcserélte 13 db DL XII sorozatú mozdonyát iparvállalatokkal 8 db a MÁV M44-es sorozatával megegyező dízel-villamos mozdonyra. Az iparvállalatok számára sokkal előnyösebb volt a rudazatos hajtás, mint a nagy érzékenységű dízel-villamos mozdonyok.

Napjainkban 

A sorozatot a MÁV 1986-tól fokozatosan selejtezte, illetve különböző iparvállalatok számára eladta. Mindössze 7 darab maradt meg belölük. 2 db M31 sorozatú mozdony (M31 2013, és az M31 2020) Ausztriában is üzemel a Südburgenländische Regionalbahnnál (SRB) a 90-es évek elejétől.

Az M31,2035 pályaszámú mozdonyt 2002-ben műemlékké nyilvánították.





























Weblap látogatottság számláló:

Mai: 16
Tegnapi: 30
Heti: 117
Havi: 1 087
Össz.: 135 189

Látogatottság növelés
Oldal: M31
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »