forrás: wikipédia
Gyártó: | Ganz–MÁVAG |
Gyártásban: | 1958–1960 |
Gyári típusjel: | DHM1, DHM2 |
Tengelyelrendezés: | C |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Hajtókerékátmérő: | 1 225 mm |
Legnagyobb sebesség: | 62 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 10 095 mm |
Magasság: | 4 105 mm |
Szélesség: | 3 000 mm |
Szolgálati tömeg: | 45 tonna |
Névleges teljesítmény: | 331 kW |
Az M31 sorozat a MÁV részére szállított, nem villamosított pályákra szánt tolatási munkák elvégzésére készített dízel-hidraulikus tolatómozdony-sorozat. Beceneve: „Zetor”.
A mozdonyok iparvasúti jelőlése A23.
A tolatószolgálatra és tehervonatok továbbítására készült Ganz–MÁVAG gyártmányú, M31 sorozatú hidraulikus hajtásrendszerű dízelmozdonyok beszerzése a MÁV részére 1958-ban kezdődött. 1960-ig 53 db készült, ezek egy része ipari szolgálatban áll, ma 5–6 darab üzemképes.
A mozdony vezérlése elektropneumatikus rendszerű. Ez lehetővé teszi két mozdony összekapcsolását, és egy vezetőfülkéből való vezérlését (távvezérlés).
Ezt a mozdonytípust a Ganz–MÁVAG eredetileg Egyiptomnak szállította.
A mozdonyok a beszerzést követő 3-4 évben nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ez elsősorban üzemi problémákra vezethető vissza. A legnagyobb nehézségeket többek között a mozdonyokba épített, akkor még kiforratlan dízelmotor típus okozta. Ezeket a hibákat azonban fokozatos korszerűsítéssel sikerült kiküszöbölni.
13 db DHM2 típusú mozdonyt a BHÉV is vásárolt 1959-ben. A mozdonyok a DL XII sorozatszámot kapták, és a BHÉV igényeinek megfelelően központi ütközővel és Lambertsen-fékkel látták el őket. Továbbá a sorozat néhány darabja vonatfűtő áramszedővel is fel lett szerelve. Ezek a mozdonyok azonban több szempontból sem feleltek meg a BHÉV számára. A korábban az egyenáramú-, és dízel-villamos motorkocsik és mozdonyok karbantartására berendezkedett szereldék technológiai rendjébe nem illeszkedtek a dízel-hidraulikus erőátvitelű mozdonyok. Másrészt a már korábban említett üzemi problémák miatt. A BHÉV végül 1964 és 1965 között elcserélte 13 db DL XII sorozatú mozdonyát iparvállalatokkal 8 db a MÁV M44-es sorozatával megegyező dízel-villamos mozdonyra. Az iparvállalatok számára sokkal előnyösebb volt a rudazatos hajtás, mint a nagy érzékenységű dízel-villamos mozdonyok.
A sorozatot a MÁV 1986-tól fokozatosan selejtezte, illetve különböző iparvállalatok számára eladta. Mindössze 7 darab maradt meg belölük. 2 db M31 sorozatú mozdony (M31 2013, és az M31 2020) Ausztriában is üzemel a Südburgenländische Regionalbahnnál (SRB) a 90-es évek elejétől.
Az M31,2035 pályaszámú mozdonyt 2002-ben műemlékké nyilvánították.