forrás: wikipédia
Gyártó: | Ganz–MÁVAG |
Gyártásban: | 1972–1974 |
Gyári típusjel: | DHM6 |
Tengelyelrendezés: | C |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Hajtókerékátmérő: | 920 mm |
Legnagyobb sebesség: | Tolató üzem: 22 km/h Vonali üzem: 60 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 9 510 mm |
Magasság: | 4 100 mm |
Szélesség: | 3 100 mm |
Szolgálati tömeg: | 36 tonna |
Névleges teljesítmény: | 275 kW |
Az M32 magyar gyártású dízel tolatómozdony. Beceneve „Gokart”
A MÁV a Ganz–MÁVAG-ban 1972-től gyártott háromtengelyes, merevkeretes, könnyű tolató- és mellékvonali tehervonati szolgálatra tervezett dízel-hidraulikus mozdonyból 56 darabot szerzett be. A mozdonyba épített 8 hengeres, V elrendezésű Ganz-Jendrassik motor teljesítménye 275 kW. A tolató-vonali átkapcsolóval – a sebesség felezése mellett – a vonóerő megkétszerezhető. A sorozat érdekessége, hogy előre és hátra iránynak külön hidraulikus hajtóműve van, ezért a mozdonynak nincs fogaskerekes irányváltója.
Ma a mozdonysorozat a MÁV-nál (az M28, M31 sorozatokhoz hasonlóan) csak marginális szerepet tölt be, vonalra személyvonatokkal vagy tehervonatokkal nem megy ki. 19 darab maradt még állományban. A legnagyobb számban Nyíregyháza fűtőházában üzemelnek, de ilyen mozdonyt használnak tolatásra Vésztőn, az Északi Járműjavítóban[1] és a Füstiben is. Egy megőrzésre kijelölt, zöld színű mozdony üzemel Balassagyarmat fűtőházban, de csak különvonatokkal[2] jár.
Az ugyanilyen szerkezetű iparvasúti járművek sorozatjele A28.
A mozdonynak készült robbanásbiztos kivitelű változata is, tűzveszélyes üzemek (pl. kőolajfinomítók) részére.