forrás: wikipédia
GYSEV M62 |
|
---|---|
Gyártó: | Luganszki Mozdonygyár (Szovjetunió) |
Gyártásban: | 1965–1974 |
Tengelyelrendezés: | Co'Co' |
Nyomtávolság: | 1 435 mm / 1 524 mm |
Hajtókerékátmérő: | 1 050 mm |
Legnagyobb sebesség: | 100 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 17 550 mm |
Magasság: | 4 493 mm |
Szélesség: | 2 950 mm |
Forgócsaptávolság: | 8 600 mm |
Tengelytáv forgóvázon belül: | 2 100 mm |
Szolgálati tömeg: | 116,5 t |
Névleges teljesítmény: | 1 472 kW |
Az M62 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb darabszámú fővonali dízel-villamos mozdony sorozat. Beceneve „Szergej”.
Az M62-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luganszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. Később a típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították[1]. A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították M62 001 és 270, szélesnyomtávú változatban pedig M62 501 és 518 közötti pályaszámokkal. A hetvenes évek végén 3 db szélesnyomtávú mozdonyt átalakítottak normál nyomtávolságúra, így a hagyományos M62 sorozat 001-töl 273-ig terjedt. A normál nyomtávolságú mozdonyokat az egész országban szétosztva megtalálhatjuk, míg a széles nyomtávú mozdonyok a Záhony–Fényeslitke–Eperjeske átrakó körzetben dolgoznak, záhonyi telephellyel. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdeti időktől használták nehéz személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.
A sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1992-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg 89 darab van állományban.
1997-ben megkezdődött a motorcserés felújítás. A nagymértékben korszerűsített mozdonyok a 300-as pályaszámcsoportba kerültek át. Az átalakított gépekbe új Caterpillar és MTU dízelmotorokat építettek be. Az M62 301, M62 303 és M62 304 pályaszámú gépek MTU-motort, a többi Caterpillar motort kapott. 34 gépet remotorizáltak 2007-ig (M62 301-től M62 334-ig). A munkát a budapesti Északi Járműjavító és a Szolnoki Járműjavító felváltva végezte.