Magyar Dízel és Villanymozdonyok

Aki imádja a mozdonyokat, az jó helyen jár!

forrás: wikipédia

DVM2
MÁV M424
MÁV M44
GYSEV M44
BKV-HÉV DL XVI
Iparvasúti A25
PKP SM40
DVM2MÁV M424MÁV M44GYSEV M44BKV-HÉV DL XVIIparvasúti A25PKP SM40
Gyártó: MÁVAG+Ganz
Ganz–MÁVAG
Gyártásban: 19541971
Gyári típusjel: DVM2
Darabszám: [1]MÁV M424 50: 2 db
MÁV M44 0: 71 db
MÁV M44 400: 40 db
MÁV M44 5: 18 db
GySEV: 14 db
BKV-HÉV[2]: 5 db
Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
Nyomtávolság: 1 435 mm
Hajtókerékátmérő: 1 040 mm
Indító vonóerő: 166,5 kN
Legnagyobb sebesség: M424 50: 60 km/h
M44: 80 km/h
Ütközők közötti hossz: 11 240 mm
Magasság: 4 440 mm
Szélesség: 3 132 mm
Forgócsaptávolság: 5500 mm
Tengelytáv forgóvázon belül: 2 200 mm
Össztengelytávolság: 8140 mm
Szolgálati tömeg: 61,76 t
Legnagyobb tengelyterhelés: 15,44 t
Hajtás: Ganz TC 32.44a/14K típusú marokcsapágyas vontatómotorok, egyoldali, egyfokozatú homlokfogaskerékpár
Vezérlés: elektropneumatikus, szinkronvezérlés max. 2 mozdonyig[3]
Kapcsolókészülék típusa: csavarkapocs
BKV-HÉV: csavarkapocs + HÉV-szabvány
Rögzítőfék típusa: kézifék
Vonatfűtés típusa: nincs[4]
Átmenő fék: pneumatikus tuskósfék
Legkisebb pályaívsugár: 50 m
Névleges teljesítmény: 442 kW (600 LE)
Vontató teljesítmény: 370 kW (503 LE)[5]
Motortípus: Ganz XVI Jv 170/240
Motor szerkezete: 16 hengeres V-hengerelrendezésű, négyütemű, előkamrás, szívó
Névleges fordulatszám: 1100 min-1
Erőátvitel: EBSc 41/200 típusú egyenáramú fődinamó; villamos, egyenáramú.
Üzemanyagkészlet: 1 000 kg
Üzemmód: dízel-villamos

Az M44-es sorozatú mozdony a MÁV legnagyobb darabszámú tolatómozdonya. Beceneve „Bobo” vagy „Bobó”. Ugyanilyen mozdonyokat használ még a GySEV, a budapesti BKV a HÉV-vonalakon, a Lengyel Vasút (PKP) Lengyelországban, a Horvát Vasút (HŽ) Horvátországban és a Szerb Vasút (ŽS) Szerbiában, valamit több hazai és külföldi ipari üzem is.

A hasonló konstrukciójú iparvasúti mozdonyok sorozatjele A25.

A gyártó MÁVAG, illetve Ganz–MÁVAG DVM2 gyári típusjelű mozdonya egyértelműen a második világháború utáni magyar vasúti járműgyártás legsikeresebb típusa, mely nemcsak idehaza, de számos külföldi országban is nagy számban futott és jelentős részük fut a mai napig is. Egyszerű robusztus szerkezete és megbízhatósága miatt igen kedvelt és kifejlesztésének idején kategóriájában világviszonylatban is az egyik legjobban sikerült típusnak számított.

Története 

A DVM2 gyári jelzésű mozdonyok fejlesztése az ötvenes évek elején kezdődött, majd a 2 prototípus-mozdony 1954-ben hagyta el az akkori MÁVAG mozdonygyár kapuját.

Az 1955-1956-ban elvégzett hazai próbák kihozták a jármű "gyermekbetegségeit", majd az alapjában véve pozitív tapasztalatokra építve megkezdődött a mozdonytípus sorozatgyártása. Az első hét mozdony 1957 legvégén került a MÁV vonalaira.

A mozdonyok 4 tengelyes, 600 LE teljesítményű, 62 tonna össztömegű dízel-villamos járművek, melyek elsősorban tolatási célokra készültek, azonban 80 km/h végsebességük széleskörű felhasználási területet biztosított számukra a kisebb és közepes terhelésű tehervonati szolgálatban is. Kezdetben, fűtésmentes időszakokban személy, sőt gyorsvonatokat is továbbítottak. A mozdonyok igen sikeresnek bizonyultak, 1954 és 1976 között a típusból összesen 926 darab készült. A MÁV mintegy 200 darabos állománya mellett a hazai vonalakon a GYSEV, a HÉV és igen sok iparvállalat hálózatán is közlekedtek, illetve ma is sikerrel teljesítenek szolgálatot.

Kisebb-nagyobb módosításokkal a lengyel, az egykori jugoszláv és szovjet, valamint a távoli koreai vasutak hálózatán is megjelentek, öregbítve az akkori magyar vasúti járműgyártás jó hírnevét.

Az ezredfordulóra a műszaki fejlődés és az üzemeltetői igények a mozdonytípus korszerűsítését tették szükségessé, amelyet először a GYSEV soproni karbantartó műhelyében, később a MÁV Szolnoki Járműjavítóban végeztek el a nagyobb teljesítményű és korszerűbb motorok beépítése mellett a teljes járművet rekonstruálva. Sopronban 2008-ig 14, míg Szolnokon 40 darab felújított mozdony készült el, ugyanakkor az eredeti kivitelű járművek is nagy darabszámban dolgoznak még a hazai vonalakon, hirdetve a magyar vasúti szakemberek és az egykori hazai vasúti járműgyártás sikereit és eredményességét.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 53
Tegnapi: 20
Heti: 128
Havi: 760
Össz.: 143 442

Látogatottság növelés
Oldal: M44
Magyar Dízel és Villanymozdonyok - © 2008 - 2024 - vasut.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »