forrás: wikipédia
MÁV M424 MÁV M44 GYSEV M44 BKV-HÉV DL XVI Iparvasúti A25 PKP SM40 |
|
---|---|
Gyártó: | MÁVAG+Ganz Ganz–MÁVAG |
Gyártásban: | 1954–1971 |
Gyári típusjel: | DVM2 |
Darabszám: | [1]MÁV M424 50: 2 db MÁV M44 0: 71 db MÁV M44 400: 40 db MÁV M44 5: 18 db GySEV: 14 db BKV-HÉV[2]: 5 db |
Tengelyelrendezés: | Bo’Bo’ |
Nyomtávolság: | 1 435 mm |
Hajtókerékátmérő: | 1 040 mm |
Indító vonóerő: | 166,5 kN |
Legnagyobb sebesség: | M424 50: 60 km/h M44: 80 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 11 240 mm |
Magasság: | 4 440 mm |
Szélesség: | 3 132 mm |
Forgócsaptávolság: | 5500 mm |
Tengelytáv forgóvázon belül: | 2 200 mm |
Össztengelytávolság: | 8140 mm |
Szolgálati tömeg: | 61,76 t |
Legnagyobb tengelyterhelés: | 15,44 t |
Hajtás: | Ganz TC 32.44a/14K típusú marokcsapágyas vontatómotorok, egyoldali, egyfokozatú homlokfogaskerékpár |
Vezérlés: | elektropneumatikus, szinkronvezérlés max. 2 mozdonyig[3] |
Kapcsolókészülék típusa: | csavarkapocs BKV-HÉV: csavarkapocs + HÉV-szabvány |
Rögzítőfék típusa: | kézifék |
Vonatfűtés típusa: | nincs[4] |
Átmenő fék: | pneumatikus tuskósfék |
Legkisebb pályaívsugár: | 50 m |
Névleges teljesítmény: | 442 kW (600 LE) |
Vontató teljesítmény: | 370 kW (503 LE)[5] |
Motortípus: | Ganz XVI Jv 170/240 |
Motor szerkezete: | 16 hengeres V-hengerelrendezésű, négyütemű, előkamrás, szívó |
Névleges fordulatszám: | 1100 min-1 |
Erőátvitel: | EBSc 41/200 típusú egyenáramú fődinamó; villamos, egyenáramú. |
Üzemanyagkészlet: | 1 000 kg |
Üzemmód: | dízel-villamos |
Az M44-es sorozatú mozdony a MÁV legnagyobb darabszámú tolatómozdonya. Beceneve „Bobo” vagy „Bobó”. Ugyanilyen mozdonyokat használ még a GySEV, a budapesti BKV a HÉV-vonalakon, a Lengyel Vasút (PKP) Lengyelországban, a Horvát Vasút (HŽ) Horvátországban és a Szerb Vasút (ŽS) Szerbiában, valamit több hazai és külföldi ipari üzem is.
A hasonló konstrukciójú iparvasúti mozdonyok sorozatjele A25.
A gyártó MÁVAG, illetve Ganz–MÁVAG DVM2 gyári típusjelű mozdonya egyértelműen a második világháború utáni magyar vasúti járműgyártás legsikeresebb típusa, mely nemcsak idehaza, de számos külföldi országban is nagy számban futott és jelentős részük fut a mai napig is. Egyszerű robusztus szerkezete és megbízhatósága miatt igen kedvelt és kifejlesztésének idején kategóriájában világviszonylatban is az egyik legjobban sikerült típusnak számított.
A DVM2 gyári jelzésű mozdonyok fejlesztése az ötvenes évek elején kezdődött, majd a 2 prototípus-mozdony 1954-ben hagyta el az akkori MÁVAG mozdonygyár kapuját.
Az 1955-1956-ban elvégzett hazai próbák kihozták a jármű "gyermekbetegségeit", majd az alapjában véve pozitív tapasztalatokra építve megkezdődött a mozdonytípus sorozatgyártása. Az első hét mozdony 1957 legvégén került a MÁV vonalaira.
A mozdonyok 4 tengelyes, 600 LE teljesítményű, 62 tonna össztömegű dízel-villamos járművek, melyek elsősorban tolatási célokra készültek, azonban 80 km/h végsebességük széleskörű felhasználási területet biztosított számukra a kisebb és közepes terhelésű tehervonati szolgálatban is. Kezdetben, fűtésmentes időszakokban személy, sőt gyorsvonatokat is továbbítottak. A mozdonyok igen sikeresnek bizonyultak, 1954 és 1976 között a típusból összesen 926 darab készült. A MÁV mintegy 200 darabos állománya mellett a hazai vonalakon a GYSEV, a HÉV és igen sok iparvállalat hálózatán is közlekedtek, illetve ma is sikerrel teljesítenek szolgálatot.
Kisebb-nagyobb módosításokkal a lengyel, az egykori jugoszláv és szovjet, valamint a távoli koreai vasutak hálózatán is megjelentek, öregbítve az akkori magyar vasúti járműgyártás jó hírnevét.
Az ezredfordulóra a műszaki fejlődés és az üzemeltetői igények a mozdonytípus korszerűsítését tették szükségessé, amelyet először a GYSEV soproni karbantartó műhelyében, később a MÁV Szolnoki Járműjavítóban végeztek el a nagyobb teljesítményű és korszerűbb motorok beépítése mellett a teljes járművet rekonstruálva. Sopronban 2008-ig 14, míg Szolnokon 40 darab felújított mozdony készült el, ugyanakkor az eredeti kivitelű járművek is nagy darabszámban dolgoznak még a hazai vonalakon, hirdetve a magyar vasúti szakemberek és az egykori hazai vasúti járműgyártás sikereit és eredményességét.